TT Historie – 1956 t/m 1965
Je kunt elke foto/afbeelding groter in beeld krijgen, door er op te clicken!
Meer info in het tweede blokje hieronder.
Op de foto linksonder zie je een heel batterij badkuipen in volle glorie voor de start van de 350cc klasse, met John Surtees op 51, Bill Lomas op 55, Kenn Kavanagh op 54 en August Hobl op 59. De Moto Guzzi van Bill Lomas wilde tijdens de start niet aanslaan en alle renners waren al uit het zicht verdwenen, maar nadat Lomas de Guzzi toch aan de gang had gekregen, begon hij met een fantastische inhaalrace en had hij na 9 ronden reeds de kop ingenomen. Op de tweede foto zie je winnaar Bill Lomas op z’n Moto Guzzi. Op de derde foto is Lomas zojuist gehuldigd als winnaar. Op de vierde foto zie je een hele blije Lomas, samen met echtgenote en Guzzi monteur Peroni. Op de vijfde foto zie je Gustl Hobl (rechts) met z’n legendarische tweetakt DKW RM 350. Hobl zou derde worden met z’n ‘zingende zaag’. De man links van Hobl was was Karl Hoffmann, maar Hoffmann kwam met z’n DKW niet over de finish. Rechts zie je Bill Lomas (5) met de “gevreesde” 500cc 8 cilinder Moto Guzzi. Maar John Surtees (1) hoefde zich geen zorgen te maken, Lomas startte niet eens in de 500 cc klasse…
Op de foto linksonder is de 22 jarige John Surtees, als winnaar van de 500cc race, zojuist gehuldigd op het erepodium. Op de tweede foto zie je nog hoe of pa en ma Surtees altijd de tijden doorgaven aan zoonlief. Ma Surtees schreef het met een krijtje op een bordje en pa Surtees ging dan met het bordje naar de baan. Als je goed kijkt, zie je dat Walter Zeller op dat moment maar liefst 23 seconden achter lag. (het zouden er uiteindelijk op de finish bijna 28 seconden zijn) Op de derde foto feliciteerde de sportieve Walter Zeller (links) de 500cc race winnaar. Piet Bakker werd 8e op een ronde. De vierde foto is leuk, doordat oud wereldkampioen Nello Pagani naast Surtees stond. Pagani was namelijk teamleider van het MV Agusta team. De vijfde foto geeft een fraai inkijkje van het rennerskwartier. Op de foto rechts zie je de boerderij op Graswijk 12. Met zelfs een tijdelijke TT fietsen-, brommer- en motorstalling.
Op de foto linksonder is Harmen van der Wal (met pet) in gesprek met Dennis (“Jenks”) Jenkinson. (Jenks was regelmatig bakkenist van bekende zijspancoureurs, stopte daar in 1952 mee en werd vervolgens continentaal correspondent voor het Engelse blad “Motor Sport”) Op de tweede foto zie je een, ons onbekend, zijspan op weg naar de keuring op het Veemarktterrein. Op de achtergrond het Gemeentelijk slachthuis. Op de derde foto zie je dat de zijspancombinatie van Jacques Drion en Inge Stoll-Laforge aan een strenge keuring werd onderworpen. Beiden staan op de achtergrond gespannen af te wachten. Ze werden in de zijspanklasse race later knap zesde. Op de vierde foto zie je nog een leuke karikatuur van Drion en Stoll-Laforge. Op de vijfde foto zie je dat de Norton zijspancombinatie van Van der Wal en bakkenist Jan van Gelder, door de zelfde keurmeesters, werd gekeurd. Uiteindelijk eindigden Van der Wal en Van Gelder op de elfde plaats, op twee ronden achterstand. Die 2 ronden achterstand hadden ze op de winnaars van de zijspanklasse, namelijk Friedrich Hillebrand en bakkenist Manfred Grünwald en die zie je op de foto rechts.
Hieronder links zie je de start van de 125cc klasse. Op de tweede foto zie je nogmaals de start van die 125cc klasse, maar dan vanaf de andere kant. Je ziet op 1 Carlo Ubbiali, op 4 Luigi Taveri, op 2 Francesco Libanorir, op 7 Francisco Gonzalez en op 6 August Hobl. Op de derde foto zie je dat Carlo Ubbiali werd gehuldigd als winnaar van die 125cc race. Ubbiali won óók de 250cc klasse. Op de vierde foto is te zien, dat er in 1956…tijdens een pauze van de TT races…er ook nog een wielerpeloton over het circuit raasde. De vijfde foto is van 2 juni dat jaar. Op initiatief van de KNMV, Stichting Circuit van Drenthe en een aantal andere auto- en motorsport-organisaties werd er bekeken, welke mogelijkheden er eventueel mogelijk zouden zijn voor autosport op het nieuwe circuit. Dit was een wedstrijdje met schijnbaar alleen maar DKW’s en Renault’s. Op de foto rechts zie je nog zo’n fraaie foto van die autoraces op het nieuwe circuit. Op kop een Simca Aronda, met 16 een Opel Olympia, dan een Fiat 1100 en 2 Volvo’s type 444.
Op eerste foto hieronder zie je, hoe je vanuit Witten rechtsaf naar het TT circuit ging, rechtdoor ging je naar Assen. Op de tweede foto zie je de Strubben loopbrug, inclusief een paar z.g. rempunt bordjes van 75 en 50 (meter) voor de coureurs. Op de derde foto zie je een groepsfoto van de jaarlijkse ledenvergadering van motorclub “t Zuigertje”, genomen naast het café-restaurant Bellevue aan de Dr. Nassaulaan te Assen. Na dat mooie foto-moment werd Lo Simons, namens Shell Nederland NV, nog gehuldigd voor zijn 25-jarig rennersjubileum. (Ironisch genoeg zou Simons een paar maanden later in Zweden de dood vinden op een 125cc Mondial) Op deze fraaie foto zie je veel prominente figuren uit de motorsport van vroeger en op de bovenste rij zie je vlnr: Ben Majoor, Jelle Sybrandie, W. vd Veen, Dr. C. Fokke Bosch, Han van Kooten, N. Rodenburg, Piet Nortier, H vd Berg, Henk Clewits, W. Peters, Toni Heineman en D. Romein. Middelste rij vlnr: Henk Burik, G. Joh. Bruinsma, Jac Schot, Jan Rijk, Van Kekum, Willy van Gent, F. van Rumpt, Jaap de Wit, Ben Malta, Jan de Roode en B. Riemersma. De (zittende) onderste rij vlnr: Hajo Bieze, Piet van Dinter, Bertus van Hamersveld, Lo Simons, Gerrit Dupont, Geert Timmer, Gerard Dieters en Arie Wuring. Op de vijfde afbeelding zie je reclame voor Hunter sigaretten. Een helicopter met Hunter reclame, had schijnbaar de zaterdag van de races nog rondgevlogen boven het circuit. Rechts kun je lezen dat de TT nu ook op TV kwam…
Op de foto hier linksonder zie je Keith Campbell (links) en Gordon Laing uit Australie. Ze hadden er een handeltje bij om in de kosten van hun levensonderhoud te kunnen voorzien, ze verkochten banden, olie en meer motorspulletjes rechtstreeks vanuit hun bus in de pits. Op de tweede foto staan ze klaar voor de start van de 350cc race. Vooraan met startnummer 56 zie je Keith Campbell en de coureur op de motor met nr. 77 is Keith Bryen Op de derde foto zie je de start van die 350cc race, die gewonnen zou worden door Keith Campbell. (Verder zie je Dicky Dale op 55, Libero Liberati 60, John Surtees 51, Bob McIntyre 59, Keith Bryen 77) Campbell zou overigens de eerste Australiër worden, die wereldkampioen zou worden in deze tak van sport. De vierde foto laat een fragment zien uit die spannende race, met op 59 Bob McIntyre, Keith Campbell op 56, Dicky Dale op 55 en Libero Liberati op 60. Op de vijfde foto zie je een fragment uit de 500cc race; de op de grond knielende Gordon Laing gaf aan, dat Keith Campbell op dat moment op de tweede plaats lag in die 500cc race. Dat was maar van korte duur, want even later zou Campbell uitvallen. De foto rechts past leuk bij dit Campbell rijtje, Campbell kreeg in ’57 een TT handdoek uitgereikt door z’n overwinning in de 350cc klasse en 60 jaar later kwamen een paar neefjes van Campbell, uit Australie, met die handdoek naar het Asser Circuit, om daar deze foto te laten maken…
Hieronder zie je Bob McIntyre (9) op de 500cc Gilera en daarachter John Surtees op de MV Agusta. McIntyre zou later komen te vallen en Surtees kwam als eerste over de streep met een dikke halve minuut voorsprong op Libero Liberati. Er zat nogal wat verschil in de beide motoren zoals je ziet. En op de 2e en derde foto is dat goed te zien. De Gilera’s hadden in die tijd een z.g. druppelstroomlijn en de MV Agusta’s een dolfijnstroomlijn. Opmerkelijk was dat beiden ongeveer even snel waren ondanks hun keuze voor die verschillende stroomlijnkuipen. Op de vierde foto zie je vlnr Dickie Dale, Keith Campbell, Bob McIntyre, John Surtees en Libero Liberati. Het lijkt er wel op of ze “beschermd” werden door een aantal militairen… Rechts Harmen van der Wal en bakkenist Jan van Gelder. Ze kwamen als achtste over de finish.
Op de foto linksonder zie je dat de zijspancombinatie van Josef Knebel en bakkenist Rolf Amfaldern, (reeds tijdens de training) uit de bocht was gevlogen. Knebel kwam zelfs onder de zijspancombinatie terecht en tijdens het vervoer naar het ziekenhuis overleed hij aan zijn verwondingen. Bakkenist Rolf Amfaldern verbleef met enkele verwondingen enkele dagen in het ziekenhuis. Op de tweede foto zie je de vriendinnen van een paar deelnemende coureurs. De derde foto laat zien hoe dat vrouwtje van dat broekje er van voren uitzag… Op de vierde foto een lieflijk tafereeltje van een moeder en haar zoontje bij het TT monument. Geheel rechts een mooi plaatje vanuit de pits, waarbij een monteur nog druk bezig was om de 350cc AJS van de Nieuw Zeelandse rijder Noel McCutcheon iets beter af te stellen.
De twee linker foto’s zijn beide genomen bij de Ruskenhoek. Op de derde foto zie je de legendarische Zuid Afrikaanse Paddy Driver voor z’n motorhome! Z’n vrouwelijke fans zitten reeds op de eerste rang. (Paddy debuteerde trouwens als privérijder met z’n Norton in de 350 en de 500cc klasse, maar viel beide keren uit) Op de vierde foto werd Geoff Duke even gewogen bij café Marktzicht en oud coureur Jaap Fijma vraagt hem het hemd van het lijf… Rechts een kranten artikel over de pas 18 jarige Mike Hailwood. De miljonairszoon had van papa maar liefst 3 motoren gekregen, waarop de jongeman deelnam aan de TT races hier in Assen. Zoals te lezen in het artikel behaalde hij op zijn Norton een 5e plaats in de 350cc race. In de 125cc race werd Hailwood 10e op een Ducati en in de 250cc race werd hij 4e op een NSU. Wie zijn stijl van rijden goed had bekeken, zo stond er in het krantenartikel, besefte dat Mike Hailwood een nieuwe kampioen zou gaan worden. En dat zou al vrij snel gaan gebeuren…
Hieronder links zie je de deelnemerslijst van de 350cc klasse. Daarnaast zie je een aantal fraaie foto’s van de start van die 350cc. Op de deelnemerslijst kun je de namen van de diverse coureurs terugvinden. Op de foto rechts, zie je met nummer 21 Keith Campbell. Door een slechte start kwam Campbell bijna als laatste weg. Maar hij worstelde zich door het hele veld om uiteindelijk nog als derde over de finish-lijn te komen. Achter John Surtees en John Hartle, die eerste en tweede werden in die 350cc race.
Op de foto linksonder, zie je de start van de 500cc klasse, genomen van de achterkant. Op de tweede foto zie je dat John Surtees op z’n 500cc MV Agusta al mooi vooraan ligt. Op de derde foto zie je John Surtees (links) en John Hartle, de nummers 1 en 2 van zowel de 350cc als de 500cc klasse. Surtees was een klasse apart, hij liet Hartle in beide klasses ruim een minuut achter zich. Op de vierde foto zie je een mobiel kaartverkoop punt. Ook een NSU Quickly bromfiets is nog op deze foto te zien. Op de vijfde foto zie je (met boek) internationaal jury-lid J. Köether uit Duitsland en op de andere stoel zit de TT speaker Piet Nortier. Op de foto rechts zie je een, ons onbekend, muziekkorps, dat tijdens de pauze nog even flink van leer trok.
Hieronder links zie je een grappig tafereeltje. De Johan Willem Friso Kapel maakte haar opwachting tijdens een pauze van de TT races dat jaar. De op ring-bas spelende Theo AB Smits liep geheel achteraan en had op dat moment niet in de gaten dat er achter hem een stelletje gein makende coureurs liepen. De renners zelf hadden veel plezier terwijl ze achter de muziek aanhobbelden. Van links naar rechts zie je John Anderson, Bob Anderson, Eric Hinton, Paddy Driver en Theo AB Smits zelf. Op de tweede foto zie je Cyril Smith en bakkenist Eric Bliss aan het trainen voor de zijspanklasse-race. Ze zouden later de vierde plek in de zijspanrace behalen. Op de derde foto zie je de zojuist gestartte zijspanklasse-race. Op de vierde foto zie je op de Bedeldijk een paar zijspancombinaties. Reden ze nu helemaal vooraan of achteraan? Op de vijfde foto zie je dat Kamprechter Ben J. Majoor de Zwitserse winnaars van de zijspanklasse-race Florian Camathias met bakkenist Hilmar Cecco afvlagde! Rechts een foto van een wandelgroepje die de TT mars aan het lopen was. Het vele afval dat de bezoekers hadden achtergelaten de dag daarvoor, is nog heel goed te zien…
Op de foto linksonder zie je dat Nello Pagani nog even aanwijzingen gaf aan zoonlief Alberto, die zo richting start van de 125cc klasse moest gaan. Alberto kwam later als 7e over de finish in de 125cc race. Op de tweede foto zie je Tarquinio Provini, die klaar is voor de aanstaande 125cc race. Achter hem zijn de monteurs van Mike Hailwood op 4 nog druk bezig om z’n Ducati op tijd klaar te krijgen. Met redelijk succes, want Hailwood zou derde worden. Op de derde foto zie je de start van de 125 cc klasse, die werd gewonnen door Carlo Ubbiali met slechts 1,4 seconde voorsprong op Bruno Spaggiari. Op de vierde foto van diezelfde start van de 125cc klasse, zie je Mike Hailwood op 4, Bruno Spaggiari op 5, Ernst Degner op 8, Tarquinio Provini op 2 en Carlo Ubbiali op 1. Op de vijfde foto zie je de 125cc strijd tussen Derek Minter op 6 en Horst Fügner op 9. Fügner zou als 4e over de streep komen en Minter als 5e. Provini’s MV Agusta liep gaandeweg de race, niet zo heel lekker meer en Provini werd, nog vlak voor Henk van Marle, slechts 12e. Allebei op 2 ronden achterstand. Rechts zat de uitgevallen Luigi Taveri, samen met z’n vrouw en monteurs, de race vanaf de zijlijn te bekijken.
Op de foto linksonder zie je de start van die 250cc race. Tarquinio Provini zou met slechts 0,1 seconde voorsprong op Carlo Ubbiali over de streep komen. Derek Minter werd derde. Op de tweede foto zie je de zojuist gehuldigde Provini, samen met vrouw Gelmina en zoontje Marzio. Op de derde afbeelding een karikatuur van de tweede prijs winnaar Carlo Ubbiali. Op de vierde foto zie je een consumptietent die op het rennerskwartier stond. Rechts zie je een foto van Edgar Strub en z’n bakkenist (en later journalist) Mick Woollett, die met hun BMW zijspancombinatie als 4e over de streep zouden komen.
Op de linker foto zie je de bijna altijd goedlachse Paddy Driver, maar z’n hulpjes moesten de 500cc Norton nog wel even “in elkaar zetten”. Op de tweede foto zie je dat de 500cc MV Agusta van Remo Venturi nog even werd nagekeken door Nello Pagani. De man rechts op deze foto, die de MV even vasthield, was MV monteur Vittorio Cariano. Op de derde foto zie je Jim Redman op z’n Norton. Redman kwam in de 500cc race als vijfde over de finish en was zelfs op een ronde achterstand gereden… Op de vierde foto ging die 500cc klasse van start. John Surtees werd de winnaar met bijna 2 minuten voorsprong op Brown, die tweede werd. Remo Venturi kwam weer een minuut later binnen als Brown. Paddy Driver viel trouwens uit… Op de vijfde foto zie je Bob Brown, na de race, met de handen in de zij, naast hem Gary Hocking, die tijdens de race ook uit was gevallen. Links op die foto, zie je Brown’s vrouw Bernadette. Op de foto rechts, staat Surtees naast z’n moeder, die bijna nooit tevreden schijnt te zijn geweest over de prestaties van haar zoon…
Linksonder zie je een aantal TT grootheden. Op de tweede foto zie je dat de cameraman van het bioscoopjournaal, druk bezig was om diverse opnamen te maken van de TT-races. Op de derde foto zie je een overleg tussen de aangevers en helpers van de Duitse BMW-zijspancombinatie Helmut Fath en Alfred Wolgemuth. (Fath en Wolgemuth zouden uiteindelijk als 3e over de finish komen) Op de vierde foto een leuk plaatje van die spannende zijspanrace. De vijfde foto laat de winnaars van die zijspanrace zien. Links staat Hilmar Cecco (de bakkenist) en rechts rijder Florian Camathias. Het krantenknipsel rechts laat zien dat er na afloop van de TT races nog genoeg te doen was in de stad.
Hieronder links zie je een foto van een water tappunt/wasplaats in de pits…voor vers water, opfrissen, handen wassen enzovoort. Op de tweede en derde foto zie je respectievelijk een fraaie TT verlichtingsfoto van de Kruisstraat en eentje van de Brink. In het krantenartikeltje met karikatuur daarnaast, zie je dat Willem Breeman op 24 februari 1959 was overleden. Breeman stond in de beginjaren bekend als “de Beul van Assen”, later werd dat gewoon “Ome Willem”; hij keurde altijd streng (doch rechtvaardig) alle deelnemende motoren. In het kranten-artikel kun je lezen dat Breeman samen met Maarten Flinterman, destijds in 1925 het parcours van de eerste TT hadden verkend. Een leuk verhaaltje. Op de beide foto’s rechts zie je het Verkeersplein op de kop van de Vaart in 1959. We plaatsen deze 2 foto’s vooral omdat je op de achtergrond (nog steeds) die mooie TT zuil ziet. (Op beide foto’s van het verkeersplein zien we trouwens een Volkswagen busje staan, en dat was de mobiele “patatwagen” van cafetaria La Venezia)
Hieronder zie je ook nog een paar foto’s van Piet Nortier. 1959 was het laatste jaar dat de fameuze omroeper de Asser TT races becommentarieerde; na 31 jaar was het gedaan. Links Piet op 32 jarige leeftijd in 1933. Op de tweede foto zie je hem zelfs nog staan in z’n befaamde “Duiventil”. Op de derde foto van links is heer Nortier in gesprek met een buitenlandse journalist en op de 4e foto zie je een mooie schets, waarop Piet z’n nek uit (z’n duiventil) steekt! De vijfde foto is er dus eentje van het laatste jaar dat hij de baanspeaker was in Assen. Rechts nog een leuk kranten-artikeltje over Nortier. Veel meer info over Piet Nortier en ook de unieke audio van de 2 reportage’s met Asser TT race geluiden, (deze LP’s zijn kwamen uit in 1967 en 1969) kun je vinden op deze rechtstreekse link: Pagina over Piet Nortier .
Hieronder links zie je dat de TT sfeer er inmiddels (een beetje) was. Op de tweede foto zie je de beide Norton rijders Bob Brown op 5 en Dicky Dale op 4 eventjes in gesprek tijdens de training. Op de derde foto zie je de 2 MV Agusta rijders John Surtees (rechts) en Gary Hocking. Ze werden respectievelijk 1 en 2 in de 350cc race. Op de vierde foto zie een fragment uit de 350cc klasse, met voorop John Hempleman en daarachter Paddy Driver. Driver werd vijfde en Hempleman zesde. Op de vijfde foto zie je een leuke foto van het TT publiek. Geheel rechts zie je nog enkele 350cc rijders in de Strubbenbocht, met voorop Karl Hoppe, vervolgens Rudolf Thalhammer en Bob Brown. (Bob Brown zou trouwens een maand later, tijdens de training voor de Grote Prijs van Duitsland, met z’n Honda uit de bocht vliegen en enkele uren later aan de gevolgen van een schedelbasisfractuur overlijden)
Hieronder links zie je het MV Agusta 500cc fabrieksteam, bestaande uit Remo Venturi op 2 en John Surtees. Surtees leidde de 500cc race vier ronden lang, maar toen kwam hij hard ten val en nam teamgenoot Remo Venturi de leiding over. Hij won met een halve minuut voorsprong op Bob Brown, die op zijn beurt Emilio Mendogni nipt voor bleef. Op de tweede foto zie je een foto van John Surtees, die gewond werd afgevoerd, na die crash. Hij hing tussen z’n vader (links) en een baan-commissaris in. Op de derde foto zie je dat Remo Venturi vervolgens vrij “rustig aan” kon doen na de val van z’n teamgenoot. Op de vierde foto zie je de huldiging van Venturi. De tweede man van rechts op deze foto was trouwens oud wereldkampioen Nello Pagani. Nu als teamleider van het MV Agusta Team. Op de foto rechts zie je Venturi met een fotograaf in z’n nek…
Op de foto linksonder zie je Orie Salter en R. Piranni op 20 en John Tickle en echtgenote Cathy Tickle op 4, op weg naar de start van de zijspanklasse. Op de tweede foto zie je op 15 Foster-Armstrong, 2 Lambert-Rufenacht, 12 Beevers-Chisnall, 8 Salter-Piranni en op 13 Boddice-Stokes. Op de derde foto zie je met startnummer 1 Florian Camathias en bakkenist Roland Föll, maar Pip Harris en bakkenist Ray Campbell met nr. 10 zouden na het stilvallen van Camathias/Föll in de allerlaatste ronde, de zijspanrace uiteindelijk weten te winnen. Nog net te zien achter de fotograaf is de zijspancombinatie van Fritz Scheidegger en Horst Burkhardt…die derde zou worden. Helmut Fath en Alfred Wohlgemuth werden overigens tweede. Rechts zie je de benzinepompen, oftewel de brandstofvoorziening, in het rennerskwartier.
Hieronder links een foto van het muziekkorps “Glorieux” uit Den Bosch, dat nog even rond marcheerde voordat de TT races zouden beginnen. Op de tweede foto zie je de schrikwekkende rookwolken, die tijdens de TT races van 1960 waren te zien. Zo’n 40 hectare heide stond in de brand! In de wetenschap dat een heel leger blussers in actie was gekomen, bleef het duizendkoppige publiek gewoon rustig op z’n plaats…waar het overigens al heet genoeg was. Op de derde foto van links zie je dat enkele TT bezoekers de strijd tegen de vlammen hadden opgenomen en fanatiek mee hielpen om te brand uit te slaan… Op de vierde foto zie je het aanbrengen van de TT feestverlichting en andere versieringen in de Rolderstraat, ter gelegenheid van de aanstaande TT week activiteiten. Dit alles gebeurde onder de bezielende leiding van de voorzitter van de winkeliersvereniging, de heer Bertus van der Tuuk. Geheel rechts is te zien dat er in de courant zelfs melding werd gemaakt over de nogal “prijzige” biefstukjes met brood…
Linksonder zie je dat de Honda’s nog wel een technische keuring moesten ondergaan en zoals je hier kunt zien is een Honda technicus de motoren uit de bestelbus aan het halen. Op de tweede foto zie je een kleine presentatie van een aantal Honda’s die er dat jaar mee zouden doen aan de TT races. De Honda met nummer 24 was van Luigi Taveri, De 6 was van Sadao Shimazaki, de 25 van Jim Redman, Tom Phillis’ Honda had nr. 26 en 31 was van onze eigen Jan Huberts. Op de derde foto zie je Jan Huberts, die nog even ging trainen zonder stroomlijnruit. Huberts zou later op een ronde achterstand worden gereden, maar daarmee werd hij toch nog de beste Nederlander met een 8e plaats. Op de vierde foto is de 125cc klasse zojuist van start gegaan, met op 25 Jim Redman, op 26 Tom Phillis en op 22 Mike Hailwood. Op de vijfde foto zie je Ernst Degner op z’n MZ met nr. 2 nog vooraan liggen, hij kwam even later ten val. Rechts zie je een achterhoede-gevecht in die 125cc klasse, met op 14 Hideo Oisuki, 15 Yoshikazu Sunako, 16 Fumio Ito, 30 Vittorio Zito en op 20 Francisco Gonzalez. (Sunako zou 9e worden, Ito werd 10e, Gonzalez werd 11e en Zito 15e. Oisuki viel uit)
Linksonder zie je de latere winnaar Tom Phillis, met startnummer 26. Mike Hailwood, met nummer 22, ligt nog vlak achter hem, maar Hailwood stuiterde later van z’n motorfiets. Op de tweede foto zie je dat de benzine van de Honda-coureurs Tom Phillis en Jim Redman nog even werd gecontroleerd na de race. Op de derde foto zie je met 26 de winnaar Tom Phillis, op 25 tweede prijs winnaar Jim Redman en de man in het midden, met helm, was Alan Shepherd, die werd op z’n MZ derde. Op de vierde foto zie je Mike Hailwood leunend tegen een Jaguar MK9. De man leunend op zijn houten krukken is ene Bill, die op een Engelse groenteveiling werkte, waar hij met houten groentekisten liep te sjouwen. (hij kwam gedurende zo’n 10 jaar, elk jaar met zijn Reliant naar de TT van Assen en hij verbleef vervolgens eigenlijk altijd in het rennerskwartier. Rechts zie je hoe plat Mike Hailwood door de bochten ging…
Linksonder zie je een aantal Yamaha’s en Honda’s onderweg naar de motorkeuring op het Veemarkt-terrein. Direct vooraan op de foto zie je de Suzuki van Michio Ichino. Suzuki deed dat jaar namelijk met 3 Japanse rijders in de 125cc klasse, voor het eerst mee aan de TT van Assen. De resultaten waren echter niet om over naar huis te schrijven. Van de 18 rijders die de race uitreden finishte Michio Ichino op een ronde achterstand slechts als 14e. Mitsuo Itoh kwam als 16e over de finish en Toshio Matsumoto zelfs als 17e. Maar zoals je op de tweede foto kunt zien, was de presentatie van het team indrukwekkend voor die tijd. Waar Honda en Yamaha gewone bestelwagens gebruikten om hun racers te vervoeren, kwam Suzuki met een echte grote team-truck. Op de derde foto zie je dat Gary Hocking op 6 en Bob McIntyre op 3 elkaar geen meter toegaven in de 350cc klasse. Hocking kwam met een voorsprong van ruim 2 seconden op McIntyre over de finish. Op de vierde foto zie je een fraaie foto met een voorbij racende Gary Hocking, die ook de 500cc race (met grote overmacht) zou weten te winnen. Op de vijfde foto zie je met nummer 2 de zijspancombinatie van Chris Vincent en bakkenist John Thornton, ze zouden 9e worden in de zijspanklasse. Edgar Strub en bakkenist Kurt Huber op 13 werden trouwens 2e. Op de foto rechts zie je nog een fragment uit die zijspanklasse. Er was een tweestrijd ontstaan tussen Max Deubel en Pip Harris. Harris viel uit met een lekke band, waardoor Deubel en z’n bakkenist Emil Hörner de race met een ruime voorsprong zouden winnen. Op deze foto is ook het verschil te zien tussen een links- en een rechts zijspan “bakkie”!
Hieronder links een foto van het druk bezette rennerskwartier en dito Veenslang. Op de tweede foto zie je het zoontje van motorcoureur Willy van Gent, de zesjarige Josje van Gent, op zijn mini-uitvoering van een motorfiets tijdens de TT. Op de derde foto van links zit het massale TT publiek al weer reikhalzend uit te kijken wie er als eerste voorbij start en finish zal daveren. Op de vierde foto zie je de motoren reeds voorbij razen. Op de vijfde foto zijn de rijders op weg naar de training. Op de rechter foto zijn mensen even aan het bijkomen van de races; of zouden ze nog “half lam” zijn geweest van het stappen, de avond daarvoor, in de stad?
Vanaf het hoofdstation brachten bussen het publiek van en naar het TT circuit. Op de tweede foto zie je de inspectie der machines. Op 26 P. Kemperman, 25 Cees van Dongen, 2 Luigi Taveri en met 14 R. Picica. In dit jaar deden de 50cc motoren hun intrede en op de derde foto is die 50cc race zojuist van start gegaan. Was Suzuki in 1961 nog een “lachertje”, in dit jaar won Ernst Degner op…Suzuki…die 50cc race! Onze eigen Jan Huberts, op Kreidler (met 12 versnellingen!) werd op slechts 8 seconden heel knap tweede.(Hans Georg Anscheidt werd derde) Op de vierde foto zie je een uitbundige Huberts na z’n magistrale race. Rechts zie je dat winnaar Ernst Degner nog even sportief z’n erekrans om de nek van Jan had gehangen.
Linksonder zie je Ernst Degner op 4, Tommy Robb op 8, daarachter zit Mike Hailwood en op 2 Luigi Taveri tijdens de 125cc race. Op de tweede foto zie je dat Taveri en Redman, in die 125cc klasse, simpelweg Rex Avery en Stanislav Malina binnendoor verschalkten. Op de derde foto zie je dat Luigi Taveri op 2 zojuist Jim Redman op 1 voorbij was gegaan in die 125cc klasse, Taveri kwam ook als eerste over de finish, met een voorsprong op Redman van slechts 0,2 seconde… Op de vierde foto zijn ze druk bezig om het zijspan nog in orde te krijgen voor de aanstaande start; wij vermoeden dat dit niet is gelukt, want op de vijfde foto, tijdens de aanloop van de zijspanklasse start, zien we nummer 8 niet in beeld… Rechts zie je de opbouw van zijspan nummer 12 en die zagen we dus nog wél staan op de vijfde foto…
Hieronder links zie je dat de TT programma’s voor de aanstaande TT van 30 juni van de drukpers rolden. Op de tweede foto zie je een sergeant 1e klas, die schijnbaar even de wacht hield bij het tijdwaarnemershuis, terwijl de verbindingsdienst de nodige bijstand verleende bij de telefonische verbindingen van de verschillende posten rondom het circuit. Op de derde foto zie je een plaquette van de Stichting Circuit van Drenthe. Op de vierde foto zie je Jim Redman op 2 en Bob McIntyre op 1 aan kop van de 350cc. Op de achtergrond Frantisek Stastny en Mike Hailwood. (De Australische Tom Phillis was ook ingeschreven om mee te doen aan zowel de 125 als de 250 en de 350cc klasse, maar Tom was eerder in juni…tijdens de TT van Man…verongelukt; z’n vriend Gary Hocking was daar zo kapot van, dat hij gelijk stopte met de wedstrijd-racerij…) Rechts zie je Jim Redman met z’n zoontje, die natuurlijk ook blij was met de overwinningen van z’n pa in de 250 en de 350cc klasse.
Op de foto hieronder links kun je lezen dat Mike Hailwood 100 pond per motor vooruit betaald wilde hebben, aangezien het niet goedkoop zou zijn om naar Nederland te komen. Hij kwam (na betaling) uiteraard wel opdagen en op de tweede foto zie je hem (op nummer 5) links onder nog net staan. Op de derde foto zie je de start van de 500 cc klasse met Mike Hailwood geheel rechts én hij won vervolgens de 500cc klasse. (Op 6 is Phil Read, op 29 Frantisek Stastny, op 22 Paddy Driver en op 2 Silvio Grassetti) Op de vierde foto zie je een paar achterblijvers in de 500cc klasse, op 25 Jack Ahearn en op 11 Tony Godfrey. Maar deze foto is natuurlijk leuk door het toilet-gebouw op de achtergrond. Rechts een leuke tekening van Piet Nortier, in 1959 was het laatste jaar dat de fameuze omroeper de Asser TT races becommentarieerde; na 31 jaar was hij daar wel klaar mee. Maar in 1962 zou deze motor-enthousiast voor de 25e maal voor de KRO-microfoon de TT reportages van de internationale TT races verzorgen.
Hieronder links zie je dat 2 agenten, met hun Ford Anglia, een week voordat de TT zou beginnen, even kijken of alles nog in orde is op het circuit. Op de tweede foto van links zie je (vlnr) Jim Redman, Luigi Taveri en Kunimitsi Takahashi, die alledrie deel zouden nemen aan de 125cc klasse, gebroederlijk naast elkaar staan. Redman zou in die klasse komen te vallen en brak z’n sleutelbeen. De derde foto is de inschrijving van Redman voor de Asser TT races in 1963. (Jim Redman zou de 250 en 350cc race winnen!) Op de vierde foto zie je Cas jr. die voor z’n vader Cas Swart wat gereedschap aan het uitzoeken was; met redelijk succes, want pa Swart zou uiteindelijk op z’n Honda Twin de 6e plaats behalen in de 250cc klasse. Op de vijfde foto zie je de winnaar van de 500cc klasse, John Hartle, met achter hem z’n teamgenoot Phil Read die een knappe tweede plaats wist te behalen. Beide coureurs bereden een Duke-Gilera. Helemaal vooraan staat oud coureur en nieuwe teammanager, good old Geoff Duke. Alle Nederlanders vielen trouwens uit in die 500 cc race. Rechts zie je het Honda fabrieks-team aan het werk.
Op de foto linksonder is de 50cc race zojuist van start gegaan. Op de tweede foto zie je een aantal rijders van die 50cc klasse in de bocht! Het gaat om Hugh Anderson op 2, Mitsuo Itoh op 6, Michio Ichino op 4 en Ernst Degner op 1. De fotograaf zit er weer behoorlijk dicht op. Op de derde foto zie je Ernst Degner op kop liggen en hij zou die koppositie ook niet meer afstaan en werd winnaar! (Het werd trouwens een 1-2-3-4-5 overwinning van Suzuki in deze 50cc race) Cees van Dongen werd 8e. Op de vierde foto zie je Max Deubel en Emil Hörner, ze wonnen met overmacht de zijspanrace. En een fraaie foto van deze beide heren in de pits zie je geheel rechts.
De 3 foto’s links zijn van de machinekeuring op het Veermarktterrein. Op de linkerfoto loop Ernst Degner met z’n 50cc Suzuki naar de keuring. Op de tweede foto zie je links Jim Redman en daarnaast staat monteur Nobby Clark en enkele andere monteurs bij de machinekeuring. Op de derde foto werd de 250cc Morini van Tarquinio Provini aan de keuring onderworpen. Op de vierde foto zie je de 125cc Honda van Cees van Dongen. Hij werd overigens 7e in die 125cc strijd. Op de vijfde foto zie je dat Frank Perris geen gebrek aan Suzuki monteurs had voor z’n 125cc motor. Perris werd later 2e. Geheel rechts een “leuke” TT reclame van de Hunter sigaretten.
Linksonder zie je een militair, die druk bezig was met een aantal tijdelijke telefoonverbindingen rondom het circuit. Op de tweede foto zie je dat het schildersgilde de startplaatsen nog even moesten markeren. Op de derde foto zie je het tankstation in de pits. Op de vierde foto zie je dat “gentleman” Jim Redman uit Rhodesië (tegenwoordig Zimbabw
Linksonder een Engelse zijspancombinatie, die z’n intrek had genomen op het rennerskwartier. Op de tweede foto zie je de zojuist gehuldigde Mike Hailwood, die op z’n MV Agusta, met overmacht, ruim anderhalve minuut voorsprong op Remo Venturi, winnaar werd van de 500cc race. Op de derde foto kun je bijna zien dat de monteurs er wel genoeg van hadden; de races waren bijna voorbij…inpakken en wegwezen denken ze waarschijnlijk, snel richting huis. Op de vierde foto zie je dat de promotie-wagen van Oranjeboom bier en ander verkeer, een weg zoekt door de Gedempte Singel. Links achter is tegenwoordig het warenhuis Vanderveen. De oude boom die je ziet, staat er gelukkig nog steeds. Sommige geveltjes zijn nog aanwezig maar andere zijn inmiddels verdwenen. Op de vijfde foto zie je het destijds befaamde Wilco treintje, even in de Rolderstraat staan, vlakbij de kruizing Nieuwe Huizen/Groningerstraat. In de TT week werd het opvallende treintje een aantal keren van stal gehaald en ingezet om het publiek van de kermis naar het centrum te vervoeren en vice versa. En rechts zie je, dat als je de TT van Assen dan weer verliet, je ook nog even “tot ziens” werd toegewenst.
Linksonder zie je de 50cc Suzuki’s van Isao Morishita op 2 en Mitsuo Itoh op 4 tijdens de keuring op het Veemarktterrein. Op de tweede foto zie je Hans Georg Ancheidt op 8 en Cees van Dongen op 11 tijdens de 50cc race. Op de derde foto zie je dat de Kreidler coureurs Anscheidt en Van Dongen werden afgevlagd als de nummer 4 en 5. In de 50cc-race passeerden er trouwens slechts vijf coureurs de finish. Onder de uitvallers was WK-leider Hugh Anderson. Daar zou Kreidler-coureur Hans Georg Anscheidt van moeten profiteren, maar dat lukte totaal niet. Ralph Bryans won met bijna een halve minuut voorsprong op Isao Morishita en Mitsuo Itoh, die 0,2 seconden van elkaar finishten. Ruim twee minuten na hen kwam Anscheidt pas over de finish, hij had een storing in de brandstoftoevoer, stalgenoot Cees van Dongen hield in om zijn stalgenoot als vierde over de finish te laten komen. (Dat zijn ongetwijfeld stalorders geweest van het Kreidler-team) Op de vierde foto de grote winnaar van die 50cc race, Ralph Bryans. Op de vijfde foto zie je een fraaie foto van Fritz Scheidegger met bakkenist John Robinson, ze kwamen als derde over de finish. Colin Seeley en bakkenist Wally Rawlings werden de grote winnaars van die zijspanrace en Chris Vincent en bakkenist Eddie Bulgin werden tweede. Rechts zie je dat als de zijspanrace dan was afgelopen, iedereen weer op huis aanging.
Hieronder links de bijna start van de zijspanklasse. Op de 2e foto zie je het monteurs-team van Suzuki. Op de derde foto zie je de Beverol medewerkers bovenop hun bus zitten, om de races beter te kunnen volgen. Op de vierde foto zie je de 250cc race ter hoogte van de Strubben. Op de vijfde foto zie je dat de monteurs van Yamaha nog druk bezig waren, om de motoren goed af te stellen. Rechts zie je dat Phil Read alvast met de training begon voor de 250cc klasse. Tarquinio Provini en Mike Duff waren nog niet helemaal zo ver.
Linksonder zie je redelijk veel publiek. De races waren afgelopen en sommigen liepen weer naar hun geparkeerde auto, motor of fiets en anderen stapten in de bussen, die alweer klaarstonden, om weer terug gebracht te worden naar het trein- en busstation. Maar het café gedeelte was ook nog geopend…. Op de tweede foto zie je dat de verkoopkraam van fris en bier schijnbaar goede zaken had gedaan. Op de derde foto zie je dat het Caltex racing service-team alweer klaarzat. Op de vierde foto zie je het TT Toilet-Gebouw, dus als de nood iets te hoog was… Rechts werd er een glas water verkocht voor soms wel 1 gulden, het was nogal behoorlijk warm en daar werd destijds dan weer behoorlijk “misbruik” van gemaakt!
Hieronder nog diverse sfeer-plaatjes uit dit “kleurrijke foto-jaar”. Links: Onderweg naar de baan. Op de tweede foto een paar foto’s van de mensen op de tribune. Op de derde foto werd het Wilhelmus gespeeld, doordat de TT aanstonds stond te beginnen. De agenten stonden in de houding en in het midden, met witte pet, een agent van de verkeerspolitie. Op de vierde foto zie je dat het reeds behoorlijk gezellig was. De vijfde foto is er eentje van achter de dijk. Rechts zie je de Oranjeboom uitgifte tent, waar je naar hartelust je biertje kon bestellen.
Hieronder ook nog een paar leuke kermis atrakties die dat jaar tijdens de TT op het Veemarktterrein stonden. Links een heuse draaimolen. Op de tweede foto zie je de griezeltent van Visser, de Geisterburg. Op de derde foto staat de Monte Casino, waar je je geld heus kon vergokken. Op de vierde en vijfde foto zie je het aandachttrekkende autootje, die samen met de snelle motoren kris kras door die snelle ronde steile wand jakkerde. Rechts zie je zangeres Diana Beerta van het Groninger dans- en stemmingsorkest “The Scarlet Pimpernels”, die in de TT nacht optraden in het centrum. De namen van de andere Pimpernels zijn ons niet bekend.
Op de foto linksonder staat Stan Nightingale bij z’n brandende Triumph zijspancombinatie; het span raakte tijdens de training in brand. Op de tweede foto zie je dat het er niet zo goed meer uitzag met z’n verbrande zijspan. Op de derde foto is Stan heel druk bezig om de schade aan z’n zijspan te repareren. Hij zou nog wel starten, maar kreeg wederom pech…. Op de vierde en vijfde foto zie je Fritz Scheidegger en John Robinson druk bezig met hun BMW zijspancombinatie. En met succes, want Scheidegger en Robinson (foto rechts) zouden de zijspanrace ook weten te winnen.
Linksonder een mooi kijkje op de aanvoer-route van de motoren uit het rennerskwartier, richting de start en in de verte zie je ook nog een stukje van het tijdwaarnemershuisje. Op de tweede foto zie je Cees van Dongen druk sleutelen aan z’n 250cc Bultaco. Cees zou 14e worden op een ronde achterstand. De foto is extra leuk, doordat Cees’ vader en z’n 2 zoontjes (Jan Maarten en Jos) ook fraai op de foto staan. Cees’ vrouw Ada bekeek het tafereeltje even vanuit de caravan. Op de derde foto zie je de Nieuw Zeelander Ginger Molloy op z’n 250 cc Bultaco, die trots zijn 15 dagen oude dochter even showde voor de camera. Hij zou de volgende dag 9e worden in de 250cc klasse. Op de vierde foto zie je een fragment uit die 250cc race, met Alberto Pagani op 19, Barry Smith op 36, Rex Avery op 16 en Bruce Beale op 4. Pagani werd 10e, Smith 12e, Avery viel later uit en Beale werd 5e. Op de vijfde foto zie je Mike Hailwood op MV Agusta, hij behield zijn vierde 500cc Grand Prix zege op rij en teamgenoot Giacomo Agostini werd op bijna een minuut achterstand gereden. Hailwood werd trouwens tweede in de 350cc klasse, bijna 40 seconden achter winnaar Jim Redman. Rechts zie je een leuke karikatuur van Paddy Driver, die met z’n Matchless G50 dat jaar met het beste seizoen uit zijn carrière bezig was, Paddy werd namelijk derde in die 500cc race.
Linksonder zie je een Neracar motorfiets uit de twintiger jaren (1920-1927), die ter ere van het 40 jaar bestaan van de TT, werd tentoongesteld op het terrein voor de hoofdtribune. De naam Neracar is een dubbele woordspeling en is afgeleid van ‘bijna een auto’ (near a car) en van de ontwerper Carl Neracher. (een Amerikaan) Op de tweede foto zie je een fraai plaatje van al die busjes en auto’s op het rennerskwartier. Op de derde foto zie je een Dunlop monteur druk bezig om de banden te controleren en later op de juiste spanning te brengen, maar deze foto is natuurlijk extra leuk door de racer in de dop, die op z’n driewieler voorbij flitst… Op de vierde foto stonden een paar dames druk te kibbelen bij de 250cc Montesa van José Busquets. De 250cc Aermacchi met 22 was van Guiseppe Visenzi. Op de vijfde foto staat Ralph Bryans bij 3 jongedames én 2 kleine kindertjes. We weten niet of Ralph daar “schuldig” aan was geweest… Rechts nog een fotootje van de zijspancombinatie van Harald Wohlfahrt en z’n charmante bakkeniste Armgard Neumann. Samen met hun monteur, werd de combinatie even richting rennerskwartier geduwd. Ze waren negende geworden, op 1 ronde achterstand. Op de achtergrond deed net iemand de motorkap van een Volkswagen Kever dicht.
Links onder: En dan werd je ’s nachts wakker omdat je dacht dat het begon te regenen. Stond er een dronken Duitser naast je over het gaas te plassen. Op de tweede foto zie je de monteurs van het Yamaha fabrieksteam, nog druk in de weer met de 50cc motoren van de coureurs Mitsuo Itoh en Michio Ichino. Itoh zou vierde worden en Ichino viel uit. Op de derde foto zie je een monteur naarstig op zoek naar het defect aan z’n motorblok. Op de vierde foto zie je dat Caltex in 1965 al weer 40 jaar vertegenwoordigd was bij de Dutch TT. Wat er op de vijfde foto aan het gebeuren was is ons niet helemaal duidelijk… Jan Kostwinner, die 10e zou worden in de 125cc race, is in z’n onderbroek druk aan het stoeien met een (vreemde?) mevrouw… Rechts zie je een foto die dat jaar werd gemaakt, van Mike Hailwood en Stanley Woods.
Hieronder links een paar fotootjes van de de leden van de TT-commissie. In 1964 won Jim Redman 3 keer de eerste prijs tijdens de Asser TT. In 1965 won “gentleman” Jim wederom de 350cc race en werd hij tweede in de 250cc klasse. Phil Read werd winnaar van die 250cc race. Op de tweede foto van links zie je de trofee die Jim Redman dat jaar kreeg, als winnaar van de 350cc klasse. In 2012 is die trofee op een veiling verkocht voor ruim 2000 euro… Op de derde foto zie je Jim Redman zelf. Op de vierde foto de beker die Redman overhandigd kreeg voor z’n tweede plaats in de 250cc klasse. Rechts nog een foto van paard(en) en wagen met pakjes stro, met daar bovenop nog behoorlijk veel mensen. De races konden beter worden bekeken, maar best nog gevaarlijk op zo’n rijdende wiebelende kar…
Hieronder zie je het eerbetoon, dat Hendrik Clewits op 26 juni 1965 voor Rieks Mulder schreef, ter gelegenheid van z’n 40 jarig TT-penningmeesterschap. Uiteindelijk zou Rieks Mulder zelfs 50 jaar de TT-penningmeester zijn (1925-1975) en daarna, tot zijn overlijden op 10 november 1986, ook nog gewoon bestuurslid van de Stichting Circuit van Drenthe zou zijn. Dus in totaal maar liefst 61 jaar bestuurslid van de TT! (Daarmee verbeterde Mulder overigens het record van Edo Bergsma die 60 jaar bestuurslid van de ANWB was geweest)
Voor de geïnteresseerden plaatsen wij nog enkele feest- en jubilea foto’s uit dit jaar. Destijds werden de TT gerelateerde bijeenkomsten overigens bijna steevast in het café-restaurant- en zalencentrum Bellevue aan de Dr. Nassaulaan 30 te Assen gehouden, waarvan wij hieronder in het midden dan ook een fotootje hebben geplaatst. Op de foto links zie je, vanwege een feestavond, vlnr: H. Clewits, H. Mulder en H. Wijnbergen. De tweede foto is gemaakt tijdens een ander feestje naar wij menen…vlnr: N. van Loozenoord, administrateur Jan Weggemans en penningmeester Rieks Mulder. De vierde en vijfde foto zijn genomen tijdens de receptie ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van de TT. Op de vierde foto zie je vlnr: H. Clewits, H. Mulder en KNMV voorzitter Dr. N. Rodenburg. Op de vijfde foto zie je vlnr: penningmeester H. Mulder, N. Rodenburg (KNMV voorzitter), Geert Timmer, N. van Loozenoord, H. Wijnbergen, het hoofd van het Rode Kruis de heer De Vos en administrateur Jan Weggemans.