TT Historie – 1966 t/m 1975

Je kunt elke foto/afbeelding groter in beeld krijgen, door er op te clicken!
Meer info in het tweede blokje hieronder.

   

Linksonder zie je Isao Morishita en achter hem Jan de Vries op weg naar de start van de 50cc race. Op de tweede foto nog een paar 50cc rijders, namelijk Ralph Bryans en Luigi Taveri (op 2). Ook de Jamathi van Martin Mijwaart, de motor met nr. 17 is nog goed te zien. De voorover gebogen man links is Cees van Dongen, die belangstellend naar Bryans Honda aan het kijken was… De man in z’n blote bast rechts, is Jan Thiel. Op de derde foto zie je voornoemde Martin Mijwaart op z’n 50cc Jamathi, Mijwaart werd weliswaar op een ronde gereden, maar werd toch nog knap negende. Luigi Taveri won de 50cc race en Ralph Bryans werd op een fractie van een seconde tweede. Jan de Vries kwam niet over de finish. Op de vierde foto staan een paar film-operateurs, met hun apparatuur, nabij de start- en finishplaats. Rechts zie je het Kreidler-“genootschap”, met vlnr Henk van Veen, Jan Smit, André Gebben, J. Meijer, Aalt Toersen, Jan de Vries, Herman Meijer en Henk van de Born.

 
Op de foto linksonder zie je Rex Avery met z’n 125cc EMC tijdens de motorkeuring in een tent op het circuit. Op de tweede foto zit Hugh Anderson op z’n 125cc Suzuki te wachten tot hij kan beginnen met de training. De 3 officials zijn vlnr: Arie Verkerk, Gosse Berga en Jan Veldhuis. Anderson zou trouwens 4e worden in de 125cc race. Op de derde foto zie je een foto van de training van de 125cc klasse, je ziet Cees van Dongen op Honda met startnummer 30, Han Leenheer op 31 en Jan Kostwinder op 32. Op de vierde foto zie je een fraaie foto waarop de 125cc coureurs richting de Bedeldijk racen, onder de loopbrug naar de Strubben door. Op de vijfde foto zie je dat Bill Ivy, als winnaar van de 125cc race, door H.G. Pellikaan (lid van de centrale sportcommissie) naar het podium werd gebracht, voor de huldiging. En rechts zie je een foto van die huldiging. Cees van Dongen stond trots naast Bill Ivy, Cees werd met een 8e plaats de beste Nederlander.

    
Linksonder zie je dat Ralph Bryans, Mike Hailwood en Luigi Taveri even met z’n drietjes een dolletje maakten op een zijspan. Op de tweede foto zie je een Ferrari, samen met Jim Redman, Redman had, zoals het schijnt, Enzo Ferrari de mooie sportwagen afgetroffeld, onder het mom van promotie… Op de derde foto staan Jim Redman en Ralph Bryans, bij een Vanden Plas Princess 3 liter. Zou dát dan de auto van Ralph Bryans zijn geweest? De vierde foto is iets minder “decadent”, je ziet een paar kinderen van een buitenlandse coureur, die onze Hollandse houten klompen maar heel vreemd vonden… Rechts zie je dat het publiek zich na de races naar de diverse parkeerplaatsen begaf, om vervolgens weer richting huis te gaan.

 
Op de foto linksonder zie je Mike Hailwood in aktie, hij werd winnaar van de 250cc klasse én van de 350 cc klasse. Op de tweede foto zie je de zojuist gestartte 500cc klasse door de S-Bocht denderen, rechts op die foto zie je de boerderij van Dijkema. Op de derde foto zie je Mike Hailwood onderuit gaan, Na een slechte start in de 500cc klasse, worstelde Mike zich best nog snel naar voren, maar hij schakelde in de Strubben per ongeluk naar de eerste versnelling, waardoor zijn race in de strobalen eindigde… Op de MV Agusta met nummer 3 zie je Giacomo Agostini. Op de vierde foto zie je Mike Hailwood, toch nog lachend, teruglopen naar de pits. Op de vijfde foto zie je Hailwood, inmiddels in gezelschap van enkele fotografen en een paar nieuwsgierige mensen, teruglopen naar de pits. Op de foto rechts zie je dat Mike Hailwood vervolgens in de pitsstraat werd omringd door veel toeschouwers. De 500cc race werd vervolgens een spannend gevecht tussen Giacomo Agostini en Jim Redman, die Redman met 2,2 seconden voorsprong op Ago zou gaan winnen. De Tsjech František Šťastný werd trouwens derde, met een 450cc Jawa…op een ronde achterstand…

   
Gelukkig vonden we nog een aantal fotootjes van de TT kermis. Links zie je de opbouw van de diverse attracties. Op de voorgrond zijn de contouren van de achtbaan al duidelijk zichtbaar. Op de tweede foto zie je de opbouw van het reuzerad. Op de derde foto zie je de ingang van de TT kermis op het Veemarktterrein aan de Van Riebeeckstraat. Op de vierde foto zie je de nougat-kraam van Kallenkoot en links is ook de poffertjeskraam van Albers nog te zien. Rechts zie je een reünie van een aantal TT coureurs van het eerste uur. Op initiatief van het Rolder gemeentebestuur kwamen de oud rijders nog eens bijeen. De krant noemde o.a. Stuut uit Groningen, Van Pelt uit Oostvoorne, Vermaak uit Utrecht, Brunt uit Nieuw Loosdrecht en Abeln uit Klazienaveen. Waar voornoemde heren staan is ons niet geheel duidelijk, maar een aantal heren herkennen we nog wel, zoals een paar TT commissie-leden, namelijk A: voorzitter Hendrik Clewits, B: secretaris Nuy Loozenoord en C: penningmeester Rieks Mulder. De anderen, waarvan we de naam weten, zijn D: Han van Kooten, E: kamprechter Ben Majoor, F: Jaap de Wit, G: Bertus van Hamersveld, H: W. vd Veen, J: F. van Rumpt, K: B. van Riemersma, L: Gerard Dieters, M: Jac. Schot, N: D. Romein en P is Ben Malta. Samen is het oude circuit, voor zover nog aanwezig, bereden, om vervolgens nog aan een gezellige koffietafel terecht te komen. Bertus van Hamersveld kreeg zelfs de bronzen penning van verdienste van de gemeente Rolde aangeboden, om in hem al deze groten te huldigen.

 

Hieronder links zie je rijder Yoshimi Katayama (links), die samen met z’n monteur, z’n 50cc Suzuki nog even goed aan het afstellen was. Op de tweede foto zie je dat de 2 grote concurrenten, Hans-Georg Anscheidt en Yoshimi Katayama, klaar staan voor de start. Op de derde foto zie je de start van die 50cc klasse. (Op 22 Aalt Toersen, op 1. Hans-Georg Anscheidt, op 21 Jan de Vries, op 4 Yoshimi Katayama, op 6 Angel Nieto, op 2 Stuart Graham, op 27 Jos Schurgers, op 16 Jean-Louis Pasquier, op 19 Paul Lodewijkx, op 17 Barry Smith, op 25 Pierre Kemperman, op 24 Jan Bruins en op 12 Horst Siedl) Op de vierde foto zie je een aantal Duitse supporters van Hans-Georg Anscheidt. Ze droegen allemaal een TT Assen trui. Maar de voorbij racende en latere winnaar van de 50cc race Katayama deed ze niet juichen… Hun Hans-Georg werd, door z’n niet waterbestendige ontsteking en carburatie, slechts vierde. Angel Nieto werd overigens tweede en Barry Smith derde. Op de foto rechts, zie je de winnaar Yoshimi Katayama met de erekrans.

    
Op de foto linksonder zie je Cees van Dongen, op z’n 125cc Honda. Van Dongen zou later een knappe vijfde plaats behalen in de 125cc race. Op de tweede foto zie je de bijna start van die 125cc klasse, met op 6 Yoshimi Katayama, op 1 Phil Read, en op 2 Bill Ivy. De starter was Ben Majoor. Op de derde foto zie je Phil Read op 1 en Bill Ivy op 2 tijdens die start van de 125cc race. Phil Read zou de race winnen en Ivy werd tweede. Op de vierde foto zie je op 2 Bill Ivy en op 6 Yoshimi Katayama tijdens die spannende 125cc race. Yoshimi kwam als 4e over de finish. Stuart Graham werd 3e. Phil Read zou in de 125cc klasse als eerste over de finish komen. En Ivy zou zowel in de 125 als in de 250cc klasse, op de tweede plaats eindigen. Op de foto rechts even iets totaal anders, je ziet de helm van Mike Hailwood en dat oude “ding” is jaren later, op een veiling, verkocht voor maar liefst 4500 pond. 

   
Linksonder zie je Gilberto Milani, die druk bezig was met z’n 350cc Aermacchi. Hij zou later zevende worden in de 350cc race. Op de tweede foto zie je dat de MV Agusta van Giacomo Agostini even aan een technische motorkeuring onderhevig was. Op de derde foto had Giacomo het alweer gezien en hij liep kalmpjes terug naar het rennerskwartier. Op de vierde foto zie je Han Leenheer op 33 en Bert Oosterhuis op 34. Ze zouden respectievelijk 16e en 17e worden in die 350cc race. Bert Oosterhuis is trouwens later verongelukt tijdens de Parijs Dakar rally. Hij had een Toyota garage in Groningen. Op de vijfde foto zie je de 250cc coureurs Jan Kostwinder op 37, Gilberto Milani op 23 en Rex Avery op 12 vanuit de Strubben richting Bedeldijk rijden. Rechts zie je dat de zijspancombinatie van de Zuid-Afrikanen Ray Pollard en Maurice Westcombe nog even grondig onder handen werd genomen. Het heeft niet mogen baten, ze kwamen er later niet mee over de finish.

  
Linksonder zie je Helmut Fath sleutelen aan zijn URS combinatie. Z’n bakkenist Wolfgang Kalauch staat achter de machine. Helmut Fath had met zijn viercilinder URS een snelle trainingstijd neergezet, waardoor hij ook op de eerste startrij stond. Bij de start waren Georg Auerbacher en Eduard Dein als snelste weg, gevolgd door Johann Attenberger en Josef Schillinger. Attenberger had zijn BMW moeten aanpassen om met een verstijfd been toch te kunnen schakelen. Na de eerste ronde was Fath al opgeklommen tot de tweede plaats en een halve ronde later lag hij al op kop. Na de tweede ronde leek Fath al onbereikbaar voor de concurrentie. In de derde ronde viel Auerbacher uit en kon de combinatie Enders/Engelhardt de tweede plaats pakken. In de vierde ronde had Fath een flinke voorsprong opgebouwd, maar moest even later noodgedwongen de pits in rijden wegens een flinke olielekkage. Op de tweede foto zie je een aantal zijspancombinaties, die klaarstonden voor de training. Op 12 zijn dat Tony Wakefield en Graham Milton op BMW, op 14 Bill Boddice en Harry Stanley op BSA en op 15 Michael Boddice en David Loach op BSA. (Wakefield met bakkenist Milton kwamen als vierde over de finish, Bill Boddice met Stanley als zevende en Michael Boddice met Loach kwamen niet over de finish) Op de derde foto zie je Pip Harris en z’n bakkenist John Thornton in de pits. Rechts op deze foto zie je de TT omroeper Bertus van der Brink. Op de vierde foto zie je de zojuist van start gegane zijspanklasse, met op de vijfde plaats een bermtoerist. Op de vijfde foto zie je Pip Harris en Bob Thornton op BMW en de bijna niet meer zichtbare zijspancombinatie van Siegfried Schauzu en Horst Schneider, ook op BMW. Schauzu en Schneider werden uiteindelijk tweede, Harris en Thornton zouden de derde plaats behalen. Ook staan er nog een paar fotografen… Geheel rechts de latere winnaars van die zijspanklasse, Klaus Enders en bakkenist Ralf Engelhardt.

   
Linksonder een fraai plaatje van tijdens de training op vrijdag. Ook mooi om dat Opeltje met die smalle bandjes te zien staan, én wat dacht je van die schattige bloemperkjes… Op de tweede foto zie je dat er, voordat de races begonnen, nog even een muziek-corps voorbij kwam. De derde foto laat zien dat de monteurs van Honda, nog druk bezig waren met de motoren van Mike Hailwood. Op de vierde foto en ook op de foto rechts, zie je dat het grote publiek na afloop van het laatste onderdeel…de zijspanklasse…weer massaal naar huis gaat.

  
Linksonder zie je 2 dames en een heer druk bezig met een aantal luidsprekers voor rondom het circuit. Op de tweede en derde foto zie je een aantal militairen, die druk bezig waren met het aanleggen van telefonische verbindingen naar de diverse posten langs het circuit. Wij nemen aan dat al die te gebruiken materialen in die legertruck hadden gelegen. Op de vierde foto zie je een filmoperateur, die alvast met de goede instellingen bezig was, om later goede opnamen te kunnen maken van het race-geweld in de Kniebocht. En op de vijfde foto doet die operateur hetzelfde, maar dan om opnamen van de activiteiten in het rennerskwartier te maken. Rechts zie je diverse mensen die aan het genieten waren van de motorkeuringen die inmiddels plaatsvonden in het rennerskwartier. 

 
Hieronder zie je die snelle “racebaan” met die geweldige race-bots-autootjes op de TT kermis. Op de tweede foto zie je een fraaie foto van de TT kermis, die genomen is vanuit het reuzenrad. Op de derde foto zie je dat het ’s avonds best druk en gezellig was op de TT kermis. Op de vierde foto zie je 2 aspirant coureurs in de dop. En rechts zie je dat een aantal toeschouwers, halverwege de zijspan race, zich snel naar de parkeerplaatsen spoedden, om voordat de massale uitrij-drukte daar zou beginnen, weer richting huis te gaan.

  
Hieronder nog een paar leuke foto’s uit dit jaar. Links een ons onbekende coureur, die schijnbaar van z’n motor was gestuiterd… Op de tweede foto zie je dat het goed rusten was, te midden van al dat race geweld… Op de derde foto zie je dat Kane san, Seki san en de kleinste Ingenieur Tanaka san voorzichtig de benzine even bijvulden en ook nog even de ideale zithouding van de motorfietsen afstelden. Bij de Japanse Teams deden de ingenieurs dus ook gewoon simpel veldwerk… (Kane san’s naam was trouwens Suzuki, maar doordat Suzuki san binnen Yamaha niet goed klonk, werd zijn voornaam Kaneyoshi in afgekorte vorm zijn roepnaam, “ Kane” san dus) In het krantenartikel kun je lezen dat er schijnbaar veel polonaise werd gelopen en dat er ook veel pils werd gedronken in de café’s die maar niet dicht gingen… Op de 2 foto’s rechts, zie je de fraaie Iso Grifo, die Mike Hailwood dat jaar had gekocht. Zoals je ziet, trok de Iso Grifo (“Woest Beest”) veel bekijks. Op de foto rechts zie je Hailwood even parmantig en trots op z’n Iso Grifo zitten. (deze exclusieve sportauto werd gemaakt van 1965 tot 1974 door het Italiaanse Iso Autoveicoli S.p.A. Nog een leuk verhaaltje: Hailwood kreeg met de Grifo in 1969 in Zuid-Afrika op hoge snelheid een ongeval met nota bene een waterbuffel. De V8 werd volledig gerestaureerd en in 1972 verkocht Hailwood de auto. In 2011 schijnt de Iso Grifo op een veiling verkocht te zijn voor 165.000 Engelse ponden)

 
Hieronder links zie je dat Mike Hailwood met z’n 250cc Honda nog even oefent voor de lopende start. Op de tweede foto links zie je de start van die 250cc klasse, met Mike Hailwood op 1 en de later met pech uitvallende Lous van Rijswijk jr. (de zoon van) met 34. Hailwood won, Bill Ivy werd tweede op een halve minuut en Ruud Breedt werd de beste Nederlander met een elfde plaats op 2 ronden achterstand. Op de derde foto zie je Ivy en Hailwood na de race nog even aan de Coca Cola. (de flesjes zien er tegenwoordig nog net zo uit) Uiteindelijk zou Mike Hailwood ook de 500cc race winnen! Giacomo Agostini werd tweede en beide heren hadden maar liefst een ronde voorsprong op Peter Williams, die als derde over de finish kwam! (De man in het midden was Geert Feunekes uit de Smilde) Op de vierde foto zie je Hailwood en Agostini even samen in de mooie overwinnings-krans; Links zie je Bert Oosterhuis. Bert werd met een 18e plaats en met 2 ronden achterstand, de beste Nederlander. Mike “the bike” deed het huzarenstukje van Jim Redman in 1964 nog eens dunnetjes over, want behalve de 500cc klasse, won hij ook de 250cc klasse én de 350cc klasse! Op de vijfde foto zie je Hailwood’s trofee, die hij kreeg voor z’n overwinning in de 500cc klasse. Rechts zie je de gigantisch mooie erelijst van Mike Hailwood. Zoals je kunt zien, was Hailwood maar liefst 9x wereldkampioen. Hij behaalde in totaal 76 GP zeges. Ook won hij in 1978 het TT F1 kampioenschap. (nota bene 10 jaar nadat hij gestopt was) Hij overleed in 1981 op 40 jarige leeftijd na een auto ongeluk.

    

 Op de foto links zie je Giacomo Agostini even kletsen met een aspirant motorcoureur. Op de tweede foto zie je het inschrijf-formulier voor Giacomo Agostini om dat jaar deel te mogen nemen aan de 350cc en 500 cc van de TT te Assen. Op de derde foto zie je Agostini en Arturo Magni tijdens de training. Magni was ingenieur bij Gilera en later bij MV Agusta, waar hij de racemotoren ontwikkelde waarmee John Surtees, Gary Hocking, Mike Hailwood en Giacomo Agostini hun wereldtitels behaalden. De vierde foto laat de zojuist gestarte 350cc klasse zien, met vooraan op 1 Giacomo Agostini, op 2 Renzo Pasolini, en op 10 Billie Nelson. “Ago” werd winnaar van zowel de 350cc als de 500cc klasse! Op de vijfde foto zie je een fragment uit de 500cc race. Billy Nelson op 4, Jack Findlay op 21 en John Cooper op 9 terwijl ze door de Strubben bocht reden. Findlay werd trouwens 2e, Cooper derde en Nelson kwam later te vallen. Op foto rechts, was Giacomo Agostini zojuist gehuldigd als winnaar van de 500cc klasse; onze Theo Louwes stond er trots naast, want hij was met z’n tiende plaats de beste Nederlander geworden in die 500cc klasse. 

 
Op de foto hier linksonder zie je dat Henk Tappel sr. (links) en Willem Breeman (rechts) de 50cc motoren van coureurs Rudolf Kunz met startnummer 3 en Janco Florjan-Stefe met nummer 5 aan het keuren waren. Op de tweede foto zie je vlnr Jan Thiel, Martin Mijwaart en Paul Lodewijkx met hun Jamathi. Jan Thiel was de man van de beslissingen, hij dacht uit en had het meeste inzicht. Martin Mijwaart deed het las- en draaiwerk en Paul Lodewijkx deed de montage, stelde de boel goed af én won vervolgens de 50cc race. Op de derde foto zie je Aalt Toersen even op de 50cc Jamathi van Paul Lodewijkx zitten en de zittende man links is Martin Mijwaart. Op de vierde foto zie je de bijna start van de 50cc klasse, met Paul Lodewijkx op 20. Rechts zie je dat ze zojuist zijn gestart, met op 8 George Ashton, op 4 Barry Smith, op 30 Henk Mos, op 18 Jan Bruins en op 3 Rudolf Kunz. 

  
Hieronder links ligt Hans Georg Anscheidt nog voor op Paul Lodewijkx, maar Lodewijkx zou winnen met slechts een banddikte verschil op Hans Georg Anscheidt. Op de tweede foto zie je dat hij
(door Ben Majoor) werd afgevlagd als de grote winnaar van de 50cc klasse! (Zoals reeds vermeld, werd Hans Georg Anscheidt tweede en Aalt Toersen kwam op 30 seconden als derde over de finish) Op de derde foto is een stralende Lodewijkx onderweg naar de huldiging. En op de vierde foto zie je dat Anscheidt als tweede naast Lodewijkx stond. Anscheidt leek wel een dwerg naast die lange krullenkop van 1.85 mtr. De foto rechts laat een leuke compilatie van de grote winnaar Paul Lodewijkx zien. 

    
Hieronder links zie je op 30 Henk Mos en op 13 de Zwitser Bernard Hausel, beiden op Kreidler, terwijl ze op weg zijn naar de training van de 50cc klasse. Henk zou uiteindelijk 18e worden en Bernard 20e. Op de tweede foto zie je de start van die 50cc race; de namen van de coureurs in beeld zie je onder de foto. Op de derde foto zie je Jan van Leeuwen op 29 en Janko-Florijan Štefe op 5. Van Leeuwen was de enige Honda 4-takt rijder en zou op de tiende plaats eindigen in die 50cc race. Štefe op Tomos werd dertiende. Op de vierde foto zie je dat de ene keurmeester zich onderhield met de coureur en z’n mechanicien, ondertussen werd door de andere keurmeester de motor grondig gekeurd. Rechts foto zie je Johann Attenberger en Josef Schillinger aan het trainen voor de zijspanrace. Ze zouden de zijspanrace ook weten te winnen, maar een week na die overwinning in Assen, verongelukten beiden tijdens de zijspanrace op het Francorchamps circuit. 

    
Op de foto hieronder links zie je dat het nogal regende tijdens de training van de 250cc klasse. Op de tweede foto zie je dat het gelukkig droog was tijdens de daadwerkelijke 250cc wedstrijd. Phil Read en Bill Ivy wisselden vrijwel elke ronde van positie, maar uiteindelijk kwam Ivy als eerste over de streep, slechts 0,1 seconde voor Read. Op de derde
zie je de zojuist gehuldigde Bill Ivy. Cees van Dongen werd elfde op 1 ronde achterstand. Op de vierde foto zie je een soortement souvenir-poster van het 125 cc startveld. (met o.a Bill Ivy met startnummer 1 en Phil Read met nummer 2)  Op de vijfde foto zie je een fragment uit de 125cc race, met op 34 Jan Huberts. Jan vocht zich vanaf een elfde plaats naar voren en lag op een gegeven moment op de vierde plek. In de laatste ronde maakte Dave Simmonds een fout, kwam te vallen en daardoor kon Jan Huberts met zijn privé-MZ de derde plaats pakken achter Phil Read en Ginger Molloy. Op de foto rechts zie je Phil Read, die winnaar van de 125cc race was geworden, maar naast Read, als beste Nederlander met die derde plaats, onze eigen Jan Huberts en z’n zoontje! Volgens Jan zelf was dit zijn beste race ooit gereden in Assen!

 
Op de foto links zie je een paar kampioenen in de dop. Op de tweede foto zien we Giacomo Agostini even weer z’n laarsjes poetsen. De ijdele Ago zag er altijd, van top tot teen, keurig verzorgd uit. (Hij had in Italië reeds de status van superster, wond vrouwen om zijn vinger en kreeg ook al filmrollen aangeboden) Op de derde foto zien we een blootsvoets meisje, die de zware 500cc Norton van Bert Oosterhuis even overeind hield… Op de vierde foto nog een fraaie foto van Siegfried Schauzu en Horst Schneider in hun zijspan, bezig met de training. Op de vijfde foto zie je Helmut Fath en Wolfgang Kalauch op URS, ze zouden slechts vijfde worden in de zijspanklasse race. Rechts nog een foto van de start van de zijspanklasse. (Met startnummer 2 zie je Fath-Kalauch, op 6 Attenberger-Schillinger, op 4 Auerbacher-Hahn, op 1 Enders-Engelhardt, op 12 Harris-Thorton, op 13 Wakefield-Milton, op 3 Schauzu-Schneider, op 8 Kölle-Schmidt, op 5 Butsche-Huber, op 11 Boddice-Loach, op 7 Luthringshauser-Hughes, op 17 de gebroeders Castella en op 18 Oosterlo-Hermans)

   
Linksonder zie je de Porsche van Giacomo Agostini voor het TT bureau staan, ze zijn nog niet aan de beurt en dus kletst Ago nog even met enkele mede coureurs. Op de tweede foto zie je een renner in de dop, die even lekker in het rennerskwartier tussen het publiek heen en weer laveert. Op de derde foto zie je dat Ab Sanders uit Buinen, onderweg is met een vrachtwagen vol stro en op de vierde foto zijn ze die “veilige” stro pakjes op de cruciale plekken aan het neerleggen. De vijfde foto laat de vangnetten zien die voor de hekwerken werden opgehangen, maar of dat nu zo veilig en betrouwbaar was… Rechts een foto van de “day-after”, oftewel een plaatje van de dag na de TT. Een Vauxhall Viva reed voorbij de puinhopen bij de Hoge Heide.

   
Hieronder links kun je goed zien dat je je op de eerste rang bevond als je op een TT camping stond! Maar, zoals je op de tweede foto ziet, had je ook een uitstekend plekje als je boven op één van de vele mobiele toiletgebouwtjes zat… Op de derde foto zie je een leuke foto van tijdens de training van de 250cc klasse. Op de vierde foto zie je een aantal KNMV officials, zittend op strobalen tijdens de TT-races. Op A zie je Grieto Halsema, op B: Ben. J. Majoor, op C: Huib G. Pellikaan en op D: official Cees van den Goorbergh. Op de vijfde foto zie je enkele richtingsborden aan de Collardslaan. Op de achtergrond panden aan de Markt en rechts stonden reeds vele motoren geparkeerd. Op de foto rechts zijn Siegfried Schauzu, Horst Schneider en enkele omstanders druk bezig om hun zijspancombinatie weer in het busje te krijgen. Ze waren derde geworden die dag en gingen weer naar huis.


Nog een paar leuke fotootjes, met linksonder de bereden politie op de Torenlaan, ter hoogte van hotel De Moriaan. Op het bord is nog te zien dat daar ook de kaarten voor de aanstaande TT races verkrijgbaar waren. Op de tweede foto een fragment van de start van de 250cc klasse, de favorieten zijn reeds uit het zicht trouwens. Henk Kist op 33, gevolgd door Giuseppei Visenzi op 22, Rudolf Thalhammer op 26, Lothar John op 18 en Gyula Marsovszky op 28. Op de derde foto zie je Theo Louwes tijdens de training, met z’n 350cc Norton door de bocht racen. De vierde foto is leuk, tijdens de 350cc race, stonden Cas Swart (34) en Jaap Mooyen (31) allebei, voor de finishlijn, te wachten tot de winnaar (Giacomo Agostini) werd afgevlagd, om alsnog hun defecte motoren over de finish lijn te kunnen duwen, zodat beide heren alsnog geklasseerd konden worden. Zodoende werd Swart nog 16e
(én beste Nederlander!) en Mooyen 17e, allebei inmiddels dus op maar liefst 3 ronden achterstand. De coureur rechts in beeld met nummer 14, was Dan Shorey en die werd negende op 1 ronde. Rechts nog een familie-kiekje vanuit het rennerskwartier, van Jan Huberts met echtgenote en dochtertje Désiree.

 

Hieronder links zie je enig gesleutel bij de pits, tijdens de training van de 50cc, met links Eugenio Lazzarini, midden Wolfgang Reinhardt en rechts Herbert Denzler. Op de tweede foto zie je Aalt Toersen (21) en Jan de Vries (22), die onderweg zijn naar de start van die 50cc race. Op de derde foto zie je de start van die 50cc klasse en Angel Nieto zou eerste worden, maar de Nederlanders deden het ook goed, op de vierde foto werd Jan de Vries
(bijna) afgevlagd als tweede. De derde plaats was voor Aalt Toersen, Paul Lodewijkx werd vierde en Jos Schurgers zesde. Op de foto rechts zie je de 125 cc in actie! Vlnr: Kent Andersson, Dieter Braun, Cees van Dongen en Dave Simmonds. Laatstgenoemde zou de race winnen en Lous van Rijswijk jr. werd op één ronde achterstand tiende. 

 
Op de foto links zie je Dave Simmonds net afgevlagd worden als winnaar van die 125cc race. De tweede foto laat een leuke foto zien van een paar agenten, die salueren tijdens het spelen van het Italiaanse volkslied. Renzo Pasolini had de 250cc race zojuist gewonnen, vandaar. Op de derde foto zien we dat er nog druk werd gesleuteld aan de 250cc Yamaha van Lous van Rijswijk jr., hij werd uiteindelijk 14e op een ronde achterstand. Op de vierde foto zien we Bill Ivy op z’n loodzware, maar razendsnelle 350cc Jawa. Op de vijfde foto zien we Ivy nog voorliggen op de latere winnaar Giacomo Agostini. Maar toen z’n Jawa begon te stotteren, koos Ivy noodgedwongen voor de tweede plaats en kwam op bijna 1 minuut achterstand op Agostini binnen. (Ivy verliet Assen als een held om er nooit meer terug te keren…hij verloor 2 weken later namelijk het leven na een crash in de training voor de Grand Prix van het toenmalige Oost Duitsland) Rechts zien we Theo Louwes in de pits met z’n 500cc Norton. Theo viel in de race uit door technische problemen.

   
Op de foto hieronder links zie je dat er nog druk werd gesleuteld aan de MV’s van Giacomo Agostini. En met succes, want op de tweede foto werd Agostini afgevlagd als winnaar van de 350cc klasse. Op de derde foto is Agostini onderweg naar de huldiging, met in z’n kielzog Jan Kostwinner, die met een negende plaats, op een ronde achterstand, de beste Nederlander was geworden. Op de vierde foto zie je een paar fotografen even in het gras liggen…de race zal op dat moment wel niet zo interessant zijn geweest denken wij…. Geheel rechts zie je de voor- en achterkant van de 6e prijs medaille die de Zwitser Gyula (Jules) Marsovszky had gewonnen in de 500cc klasse.

   
Hieronder zie je dat de Cadillac Fleetwood tijdens de TT-nacht ook nog in actie moest komen. Op de tweede foto zie je dat het publiek zich ’s morgens massaal, over een loopbrug, naar de baan begeeft. Op de derde foto zie je dat er schijnbaar nog vrij veel mensen hun roes uit lagen te slapen. Op de vierde foto zie je dat de politie even lekker, voor het publiek, in het gras zit, lekker leunend tegen een paar strobalen. Rechts kun je lezen dat er nogal het een en ander te doen was in Assen tijdens de TT week.

  

Hieronder links zie je dat er druk werd gebouwd aan de nieuwe perstribune. Op de tweede foto zie je de perstribune in afgebouwde staat. Op de derde foto zie je zij- en achterkant van de tribune. Op de vierde foto zie je het Tijdwaarnemershuis, met bovenop het dak de mensen die de stand van de wedstrijd bij hielden. Binnen zaten o.a bestuursleden, baancommissarissen en overige juryleden die keken of alles naar wens ging. Rechts een kijkje boven op het dak van dat tijdwaarnemershuis zelf. (De official met de map onder zijn arm is Dr. Soldati uit Zwitserland)

   
Hieronder links een foto waarop de rijders zich klaarmaken voor de start. De 2 foto’s in het midden zijn een paar fraaie luchtfoto’s uit de zestiger jaren, waarop best veel is te zien. En rechts zie je nog zo’n mooie foto, waarop de rijders klaar staan voor de start van hun race. Er is wel verdacht veel politie aanwezig…

 
Hieronder ook nog een paar fotootjes van Hotel de Moriaan (van Tjabel Bies) aan de Torenlaan 24, tussen 1951 en 1979 het onderkomen van het TT- bureau in Assen. De eerste foto is er eentje uit 1952. Op de foto rechts zie je de dames, die op de eerste etage, de posters voor de aanstaande TT van 27 juni 1964 aan het sorteren waren. Geheel rechts zit Kiki Weggemans-Mulder, de echtgenote van Jan Weggemans. (de namen van de andere dames zijn ons niet bekend)

 
Hieronder links zie je voornoemde Jan Weggemans, Jan was van 1951 tot 1976 directeur van het TT-bureau en na het vieren van zijn 25-jarig dienstjubileum (ná de TT van dat jaar), nam Weggemans wegens toenemende gezondheidsklachten afscheid als directeur. Wel maakte Jan Weggemans van 1977 tot 1981 nog deel uit van het bestuur van de Stichting Circuit van Drenthe. Jan Weggemans (geboren in Zweeloo op 3 november 1917) overleed op zondagavond 5 mei 2002 op 84-jarige leeftijd. Op de tweede en derde afbeelding kun je nog wat bijzonderheden en een leuk interview met heer Weggemans lezen, een terugblik op de 25 jaar dat hij directeur was van het TT bureau. Rechts nog een grappige karikatuur van Weggemans, die een verstokt roker schijnt te zijn geweest…

   
Hieronder links zie nog een fotootje uit 1964 van Jan Weggemans achter z’n bureau. Op de tweede foto zie je dat Jan Weggemans werd gefeliciteerd met z’n 25 jarig jubileum, Jan was eerst administrateur en later ook directeur van de organisatie van de TT races. Kiki Weggemans nam de bloemen, uitgereikt door burgemeester Gerrit Grolleman, in zijn hoedanigheid als voorzitter van de Stichting Circuit van Drenthe, uiteraard graag aan. (Grolleman was trouwens burgemeester van Assen van 1968 t/m 1976) Op de derde foto zie je de als receptieruimte ingerichte eetzaal van Hotel De Moriaan, met vlnr: Egbert Braakman, Jan Weggemans, Jaap Geerts Sr. (vader van ex kroegbaas en ex zijspancoureur Jaap Geerts), Jan de Gries, Henny Braakman en Mieke Bremer. (Jaap Sr., Mieke en Henny waren vrijwilligers tijdens de TT-week in het TT Bureau) Op de foto rechts zie je Egbert Braakman in gesprek met de Franse sport-journalist Jacques Bussillet. (van het Franse sportblad Moto Journal) In september 1979 verhuisde het TT-bureau naar de Trianthahal bij de kunstijsbaan Drenthe. De TT-organisatie kon aan de Torenlaan niet meer uit de voeten omdat het hotel in 1977 een andere bestemming zou krijgen en er in de TT week op de begane grond geen ontvangstruimte meer beschikbaar was. Bovendien kampte de organisatie aan de Torenlaan met een tekort aan parkeerruimte. Jan de Gries trad in dienst als administrateur en Egbert Braakman (reeds in dienst vanaf 15-11-1970) werd chef de bureau en wedstrijdsecretaris. Braakman zou trouwens nog tot z’n pensioen in 2006 fungeren als sport coördinator. Vanaf december 1997 kreeg het TT-bureau permanent onderdak op het circuit zelf. Meer over Egbert Braakman is te vinden op de “EXTRA” pagina.

 
En uiteraard ook nog even aandacht voor die ouderwets mooie TT bogen, die tot in de jaren zeventig de inkomende wegen van Assen tijdens de TT week sierden…we vonden er nog een paar fotootjes van…links zie je een TT boog uit het jaar 1964 (met op de achtergrond de oude Witterbrug), de tweede foto is ’s avonds genomen en stamt uit 1955. Deze TT boog zag je als je over de Groningerstraat-brug richting centrum reed. De derde foto is bijna vanaf die zelfde plek genomen, maar dan 21 jaar later in 1976. Rechts nog een TT boog uit 1970 aan de Vaart ZZ. Het VW busje stond wel aardig gevaarlijk over de streep trouwens… Na ruim dertig jaar afwezig te zijn geweest, werden er vanaf 2010 “simpele” TT bogen geplaatst en dan alleen nog aan de 3 invalswegen, te weten Assen Noord, Assen en Assen Zuid. Zo worden de bezoekers van Assen toch nog weer een beetje verwelkomt voor de TT races en het bijbehorende TT Festival.

 
En dan had je nog die “heftige, woelige en rumoerige” TT nachten in de periode 1967 t/m 1972!
We hebben een aantal krantenkoppen en foto’s voor je verzameld… 


“Een janboel in de TT-nacht” kopte de Drentse en Asser Courant van zaterdag 24 juni 1967. De befaamde TT-nacht zou dat jaar de geschiedenis ingaan als een der meest onaangename en wanordelijke nachten sinds het motorevenement in Assen wordt georganiseerd. Het jaar daarop zijn er opnieuw rellen: stenen, bierblikjes, charges en 37 arrestaties. Van de arrestanten is het overgrote deel zelfs van buiten Assen en buiten de provincie Drenthe. Jeugdige raddraaiers bekogelden elkaar furieus met platgereden en getrapte bierblikjes. En daarmee was het hek van de dam.

    
In 1970 dezelfde tonelen als het jaar daarvoor. Met traangas is de politie royaal. Tegen één uur is de hele binnenstad vergeven van het gas. Het waren steeds een paar mensen, die de politie het leven zuur maakten. Weloverwogen, en vooral met veel plezier. Met de trein van tien over elf komen ze aan. Ze trekken direct naar het centrum. Speciale groepen knokkers uit het westen. Kwart voor twee een ‘aanval’. Duizenden jongeren tegenover tien, vijftien agenten met karabijnen en schilden. Vijftig meter straat, bezaaid met stenen en vernielde verkeerspalen. Hier rechts onder zie je dat aangeschoten jongelieden zelfs palen, met spandoek en al, uit de grond trokken en elkaar daarmee te lijf gingen, terwijl tevens de eerste vitrine ruiten rinkelend aan stukken gingen. Hieronder op de derde afbeelding, zie je nog een fraai stukje TT poëzie uit 1971, de auteur is ons jammer genoeg niet bekend.

 
Hieronder links, in mei 1971 was er nog niets aan de hand, maar een dikke maand later, tijdens de TT nacht, waren de grote ruiten van Zandbergen aan de Gedempte Singel het doelwit van relschoppers. In totaliteit werden er maar liefst 104 (!) ruiten stuk gegooid. De Winschoter Glashandel…tegenwoordig de Asser Verf- en Glashandel…was zo’n beetje 5 dagen dag en nacht bezig om al die kapotte ruiten te vervangen…de totale schade was destijds bijna 60 duizend gulden… (De 2 rechter foto’s had oud Winschoter Glashandel directeur Dirk Geertsema gelukkig nog op z’n oude kantoortje hangen)

   
In 1972 is het nog een keer raak. Weer sneuvelen er de nodige etalageruiten en staan relschoppers en ME uitdagend tegenover elkaar. Hieronder rechts zie je de uiteindelijke balans, met in totaal maar liefst 253 arrestaties! Pas in 1973 zijn ze het in Assen met elkaar eens. Er moet meer vertier zijn om al die duizenden die op het spektakel afkomen zoveel mogelijk afleiding te bezorgen. Desnoods met naakt danseressen uit Duitsland. En die komen er en treden eenmalig op in Ontmoetingscentrum De Kolk. Meer daarover in het 1973 blok.



Op de foto links zie je de deelnemerslijst van de 50cc klasse. Op de tweede foto zie je een fragment uit die 50cc race met op 1 Angel Nieto, op 18 Jan de Vries en op 2 Salvador Canellas. Zo zag het podium er later ook uit. Op de derde foto vloog er een ons onbekende 50cc coureur uit de bocht… Op de vierde foto zie je Jan Zoombelt op 25 en Rudolf Kunz op 9 aan het trainen voor de 50cc race. Op de vijfde foto zie je de start van de 125cc klasse. De rijder met de witte helm is Jarno Saarinen op Puch en daarnaast, in het midden, zie je Cees van Dongen op Yamaha. Op de foto rechts zie je 3 rijders de Strubben tribune voorbij racen. Op 30 Wil Hartog, op 23 László Szabó en op 11 Dieter Braun. Braun zou de 125cc race winnen, Dave Simmons werd tweede op ruim een minuut en Szabó werd derde. Hartog was met pech uitgevallen.

   
Hieronder zie je Phil Read, vlak voor de start van de 250cc race. Ferry Brouwer en z’n vader Cees staan ook nog goed in beeld. Op de tweede foto zie je Read in actie met z’n geweldige inhaalrace (hij kwam bij de start namelijk pas na 52 seconden weg!) en op de derde foto krijgt hij van Ferry Brouwer te zien, dat hij 9 seconden achter de coureur voor hem ligt en 45 seconden achter Rodney Gould, de leider van de race. Phil Read kwam uiteindelijk net te kort en werd tweede op 3 seconden. Jarno Saarinen behaalde overigens zijn eerste podium, met een derde plaats. Op de vierde foto zie je de zojuist gehuldigde Rodney Gould met naast hem Cees van Dongen. Cees werd met een 6e plaats namelijk de beste Nederlander. Rechts zie je Rodney Gould met z’n winnaars trofee.

 
Hieronder links zie je de start van de 350cc klasse, met op de eerste startrij vlnr Kent Anderson, Phil Read, Kel Carruthers en Giacomo Agostini. Op de tweede foto, zie je Renzo Pasolini, Giacomo Agostini en Phil Read tijdens die 350cc race. Agostini zou winnen, Pasolini werd tweede en Read kwam (op bijna anderhalve minuut) als derde over de streep. Op de derde foto zie je Karl Hoppe op 3, Giacomo Agostini op 1, Rob Bron op 40 en Paul Smart op 13 tijdens de 500cc race. Op de vierde foto zie je op 40 Rob Bron en op 26 Gyula Marsovszky. Bron had trouwens zijn machine het snelst aan de praat tijdens de start en nam meteen de leiding. Agostini stelde echter snel orde op zaken en na de eerste ronde was Bron al naar de vijfde plaats gezakt. Bron zou uiteindelijk toch nog als zesde over de streep komen. Op de vijfde foto zie je Agostini met de erekrans, behalve de 350cc race had hij de 500cc race dus ook gewonnen. Op de foto rechts zie je een trainingsfoto van de favorieten Klaus Enders en Wolfgang Kalauch, maar tijdens de zijspanrace zelf, reden ze al vrij snel de pits in met motorproblemen, die niet opgelost konden worden. Georg Auerbacher en Hermann Hahn zouden vervolgens de race weten te winnen.

 
Op de foto hieronder links zie je een mooi kaartje van het TT circuit én de naaste omgeving. Zelfs de Rolderstraat staat er nog op… Op de tweede foto is Giacomo Agostini even in gesprek met TT omroeper Bertus van der Brink. Op de derde foto zie je dat de politie waarschijnlijk een stuk strenger zou gaan controleren dan voorheen. (Wij vermoeden dat dit bord is geschilderd door Manak) Op de vierde foto staan enkele koeien van Ab Barkhuis uit Witten. De afrastering was van oude tramrails gemaakt. Op de vijfde foto zie je de TT camping aan de Witterhaar te Witten. (Zoals wij vernomen, was deze TT-camping en boerderij van de familie Kok en later van de familie De Graaf) Rechts zie je het muziekkorps van het Leger des Heils aan de Rolderstraat 104. De speciale TT tekst was: Kracht of overwinnen vindt u slechts in Jezus.

   

Voor de Nederlanders werd de Dutch TT van 1971 een groot succes. Overwinningen werden er dat jaar niet geboekt, maar wel vielen vier coureurs vijf keer in de prijzen! Linksonder zie je dat Jan Thiel nog even iets zat af te stellen aan de Jamathi van Aalt Toersen. Het heeft niet mogen baten, want Toersen kwam ten val tijdens de 50cc race. Op de tweede foto zie je de start van de 50cc klasse, met op 1 Angel Nieto, op 20 Jos Schurgers en op 23 Nico Polane. Op de derde foto zie je de start in een wat groter perspectief, met Jan de Vries op 19 en Aalt Toersen op 21. Ook Jan de Vries kwam trouwens te vallen. Op de vierde foto zie je Ton Kooyman met nummer 30, die voor de eerste keer meedeed in de 50cc klasse, hij werd gelijk tiende! En op de vijfde foto zie je het eremetaal dat Kooyman daarvoor uitgereikt kreeg. Rechts zie je dat (debutant) Nico Polane door omstanders even werd verzorgd, hij was, dichtbij de Kniebocht, in de zesde ronde, van z’n Kreidler gestuiterd. (terwijl hij op dat moment zelfs op de tweede plaats lag, achter Angel Nieto!)

 
Op de foto linksonder zie je Angel Nieto, die in de 50cc race als eerste over de finish kwam. Jos Schurgers werd heel knap tweede en Teunis Ramaker finishte als derde. Op de 1e, 2e en 3e foto zie je vlnr: Angel Nieto, Jos Schurgers en Teunis Ramaker. Op de vierde foto zie je een terug wandelende Jan de Vries, hij was komen te vallen en kwam derhalve lopend over de finish. Ondanks die slechte beurt, werd Jan de Vries dat jaar toch de wereldkampioen van de 50cc klasse! Op de vijfde foto zie je Cees van Dongen met z’n Yamaha, Van Dongen had de pech, dat na de start van de 125cc klasse, de borgplaat over het lager achter de koppeling verboog, omdat er meer dan het dubbele vermogen op de versnellingsbak stond dan waar hij oorspronkelijk origineel voor ontworpen was. De versnellingsbak-as kwam naar buiten waardoor hij in 2 versnellingen tegelijk kwam te staan en was het over en uit dus. (deze info hierover kreeg William, bij navraag, van z’n vader Cees van Dongen trouwens) Rechts zie je Aalt Toersen, die in die 125cc race uiteindelijk op 1 ronde achterstand, als 13e over de streep zou komen.

 
En dan krijgen we de 250cc klasse. Met o.a. Theo Bult op een Yamsel. (Bult reed met snelle Yamsels voor de professionele renstal van Riemersma Racing, onder leiding van Rins de Groot) Op de linker foto wordt er nog een beetje gesleuteld aan die Yamsel. (Een Yamsel is trouwens een combinatie van een Yamaha motorblok in een Seeley frame) Theo Bult lag aanvankelijk op de vijfde plaats, maar hij vocht zich knap naar voren en werd uiteindelijk tweede in de 250cc klasse!  Op de tweede foto zie je dat Theo vrij goed weg is. Op de derde foto kun je ook nog mooi zien dat Theo een Irish Shamrock symbool op z’n helm had staan. Van jongs af heb ik dat klaver-drie symbool op m’n helm gehad vertelde Theo ons. De vierde foto is natuurlijk te gek! Theo naast de winnaar Phil Read op het podium. Dieter Braun was derde geworden en die zie je nog linksonder. Rechts nog zo’n mooie foto van Phil Read en Theo Bult.

   
Maar Theo Bult flikte nog een kunstje…behalve dat hij tweede in de 250cc race was geworden, werd hij ook nog eens derde in de 350cc race. Op de foto links zie je dat Theo Bult op z’n Yamsel achter Jarno Saarinen zit, Jarno zou later uitvallen en Theo werd dus, achter Agostini en Phil Read, gewoon derde. Hij stond nu achter Agostini zelfs tweede in het 350cc-wereldkampioenschap. Op de derde foto wordt Theo gefeliciteerd door z’n coach Rins de Groot. En wie zien we daar rechts op die foto? Frans Henrichs, de legendarische sportjournalist en verslaggever. (geheel rechts, met zonnebril, zie je Tubberger Bennie Pinners; vraagbaak voor iedere omroeper bij de diverse races en ook bij de TT. Niemand die meer wist van alle rijders! Een wandelende motor-encyclopedie. Overleden op 11 januari 2011) Op de vierde foto staat Theo trots naast winnaar Giacomo Agostini. Geheel rechts nog een leuke foto van Theo, Rins de Groot en Phil Read…met sjekkie…

   
Hieronder links kun je zien dat Rob Bron ’s morgens nog aardig zat te sukkelen met z’n Suzuki; met nog maar een paar uur tot de start van de 500cc klasse! Tijdens de start kwam Rob ook al niet zo goed weg, ergens in de middenmoot, maar langzamerhand deed de Suzuki toch wat hij moest doen en begon Rob Bron met een magistrale inhaalrace. Op de tweede foto zie je Rob zelfs aan de leiding. Rob Bron bepaalde zelfs 3 ronden de ideale lijn voor Giacomo Agostini. Uiteindelijk won Giacomo Agostini, maar “ruige” Robbie (de Geuzennaam van Rob Bron) wist heel knap beslag te leggen op de tweede plaats in de 500cc klasse! Op de derde foto staat hij triomfantelijk naast Agostini. Rob Bron wordt dat jaar zelfs 3e in het wereldkampioenschap van de 500cc klasse! (Bron zat in die tijd overigens vaak in geldnood, waardoor het altijd maar weer de vraag was of hij de volgende race kon rijden. De tweede plaats in Assen leverde hem 1000 gulden op. Samen met het startgeld van 350 gulden en wat geld van de Telegraaf (die als sponsor optrad), kreeg hij weer wat lucht) Op de vierde foto zie je Rob Bron en Theo Bult nog even samen genieten van hun succes. Op de vijfde foto zie je dat de importeur van die Suzuki motoren, de firma Nimag uit Leidschendam, die snelle motoren aanbood voor 3999 gulden. Rechts zie je de helm waarmee Rob Bron de race volbracht…zoiets werd destijds nog toegestaan…

  
Op de foto linksonder zie je Ferry Brouwer, die de Yamaha van Phil Read alvast even had opgewarmd; een agent keek toe. (Ferry Brouwer was overigens jarenlang de monteur van Phil Read, maar ook van Charles Mortimer. En Brouwer is natuurlijk ook de man die later de Centennial Classic TT in 1998 en 2010 zou organiseren) Op de tweede foto een grappig fotootje van Jan de Vries en Jos Schurgers op een mini zijspan. Op de derde foto zie je de bijna start van de zijspanklasse. (Met Wegener-Heinrichs op 11, Auerbacher-Hahn op 1,  Schauzu-Kalauch op 6,  Luthringshauser-Cusnick op 2 en Owesle-Kremer op 9) Op de vierde foto zie je het BMW span van Herman Oosterloo en Klaas de Geus. Op de vijfde foto zie je een fraai plaatje van de latere winnaars Horst Owesle en Julius Kremer. Rechts zie je het erepodium met Owesle en Kremer, maar ook met Oosterloo & De Geus. De Nederlanders waren negende geworden op 1 ronde achterstand en zodoende als beste Nederlanders geklasseerd. De man die half verscholen achter Kremer stond was trouwens Max Deubel…de oud wereldkampioen…Deubel had nu een functie bij de Grand Prix Bond.

    
Linksonder zie je Cees van Dongen, die met versnellingsbakproblemen uit zou vallen tijdens de 125cc race. De man links is Ferry Swaep, die zelf ook (op Tomos) gereden heeft en nu als tuner aan het werk was. (sowieso deed Swaep op Tomos mee aan de 50cc race tijdens de TT van 1962, hij werd toen 16e op een ronde achterstand) De vrouw in beeld zou Riet Koekkoek zijn, de vrouw van Dolf Koekkoek, die ook wel “Dolfie” werd genoemd. Op de tweede foto zie je de auto en zijspancombinatie van Rudi Kurth en Dane Rowe…ze zouden slechts 10e worden met hun Enicar, op 2 ronden achterstand. Op de derde foto zie je oud bakkeniste Armgard Neumann achter het stuur van de CAT zijspan van Rudi Kurth zitten, samen met Kurth’s bakkeniste Dane Row. Op de vierde foto zie je een paar zoontjes van een paar coureurs op hun Honda Monkey’s door het rennerskwartier sjezen. Op de vijfde foto is Ferry Brouwer nog druk bezig met de motor van Phil Read. Ook Helmut Fath (rechts) kijkt er nog even naar. Op de foto rechts zie je Theo Louwes, die trouwens met z’n Kawasaki niet over de finish zou komen tijdens de 500cc race…links op die foto zie je de broer van Theo, Albert Jan. 


Als leuk extraatje zie je hieronder nog een paar leuke fotootjes uit het Nieuwsblad van het Noorden. Op de eerste foto zie je Hendrik Huizing en z’n vrouw Geessien Huizing-Woering met een bloedgang voorbij de hoofdtribune “knorren”! De krant plaatste er “De TT-training is begonnen” bij. In het midden zie je een dichtgespijkerde winkel; de eigenaar had de voorbijgangers toch nog wat te kijken bezorgt. Op de derde foto zie je een mevrouw, die een beetje aan het bijverdienen was als toiletjuffrouw bij het heren en dames toilet-gebouw… Rechts is te zien dat honderden meeuwen zich te goed doen aan de etensresten die de duizenden TT bezoekers hadden achtergelaten. De schillen en de dozen waren schijnbaar voor de reiniging…

 

Op de foto hier linksonder zie je dat het vele publiek op de tribune reeds zit te wachten op de start van de 50cc klasse. Op de tweede foto zie je dat Jan de Vries klaar zat voor de start. Op de derde foto zie je Theo Timmer op Yamathi met z’n begeleiders Martin Mijwaart en Jan Thiel. Het was Theo’s 1e GP en hij kwam gelijk als vierde over de finish. Op de vierde foto de winnaar Angel Nieto. Jan de Vries werd tweede, hij kwam een fractie van een seconde tekort… Rechts zie je Bertus van de Brink, de omroeper van de TT, die Jan de Vries later aan het interviewen was.

 
Hieronder links zie je een fragment uit de 350cc race, met op 2 Phil Read, op 12 Renzo Pasolini en op 1 Giacomo Agostini.  Agostini won zowel de 350cc als de 500cc klasse en op de tweede foto wordt hij gefeliciteerd in zalencentrum Bellevue door Mr. TT Jaap Timmer. Op de derde foto is de start van de zijspanklasse te zien. Het leek zo mooi te gaan voor Rudi Kurth en bakkeniste Dane Rowe, ze kwamen na de eerste ronde als leiders door, maar vielen meteen daarna uit door een losgeslagen contragewicht van de ontstekingsmagneet. Klaus Enders met z’n bakkenist Ralf Engelhardt zouden vervolgens deze race gaan winnen. Op de vierde foto zie je Marcel Ankoné  tijdens de bijna start van de 350cc klasse. Hij zou later uitvallen. Wel zou Ankoné, de beste Nederlander worden in de 250cc klasse met een twaalfde plaats. Op de vijfde foto zie je dat de 73 jarige Ben Majoor uit Bussum, na zo’n 25 jaar, de finish-vlag moest overdragen aan de jongere Frans Vos. Rechts nog een “actie-foto” van Ben Majoor.

 
Hieronder nog wat leuke foto’s uit dit jaar. Links zie je Angel Nieto, de grote winnaar van de 50cc klasse. Op de tweede foto zie je Jarno Saarinen met z’n 350cc Yamaha in het rennerskwartier. Op de derde foto zie je een fragment uit de 350cc race, met op 2 Phil Read, op 12 Renzo Pasolini en op 1 Giacomo Agostini. Agostini zou winnen, Saarinen werd tweede, Pasolini derde, Dieter Braun vierde en Phil Read vijfde. Op de vierde foto zie je Jarno Saarinen nog even keuvelen met Giacomo Agostini. Op de vijfde foto zie je Agostini tijdens de 500 cc race door de Bedeldijk “scheuren”. Rechts is te zien dat de jeugd even lekker aan het relaxen was tijdens een pauze van de TT races.


Linksonder zie je dat de militairen van de verbindingsdienst waren aangekomen. Deze militairen gingen de telefoonverbindingen aanleggen op het circuit. Aan belangstelling geen gebrek zoals je ziet. Op de tweede foto zijn de militairen al klaar, óf ze zijn eventjes aan het rusten… Op de derde foto zie je de vrouw van Jack Findlay, zij geeft aan dat haar man op dat moment op de 6e plaats ligt in de 500cc race, met een achterstand van 12 seconden op Chas Mortimer. Findlay zou trouwens uiteindelijk ook als 6e over de finish komen. Op de vierde foto zie je Jan de Vries even aan het overleggen met Jaap Voskamp. Voskamp was destijds de bouwer van de Kreidler wegrace-frames. Rechts zie je dat het best een probleem zou kunnen worden om na afloop van de TT races met je auto weer het drukke parkeer-terrein te verlaten. Wel een fraai gezicht, al die auto’s uit de zestiger- en zeventiger jaren…

 
En als je nieuwsgierig bent naar wat het prijzengeld was in 1972 kun je dat hieronder links nog bekijken. Op de tweede foto zie je dat je vanaf de TT-camping van boer Dijkema, echt wel op de eerste rang zat. Op de derde foto zie je Cees van Dongen nog even rustig zitten, de start van de 125cc race zou niet zo lang meer duren. Van Dongen werd in die spannende race knap vijfde op z’n Yamaha. Achter Jos Schurgers die vierde werd. Op de vierde foto zie je de opening van Autobedrijf Wander’s “Tweewieler Trefpunt Noord” aan de Collardslaan 9 te Assen. Jaap Timmer had de inmiddels gestopte coureur Theo Bult daarvoor uitgenodigd. (Theo stopte eind 1971 namelijk met racen op topniveau, nadat hij tijdens een crash met z’n Yamsel, een rugwervel had gebroken) Rechts een foto die een paar dagen later is genomen in datzelfde “Tweewieler Trefpunt Noord”. Een foto met Theo Bult links en Wietze Veenstra op de nieuwe Riemanoc. Nadat Bult met de racerij was gestopt, vroeg Riemersma hem of hij door zou willen gaan als teammanager en hij kreeg daarbij de vrijheid om zelf de rijders te kiezen. Theo’s keuze viel op Wil Hartog en Wietze Veenstra. De Riemanoc die we hier zien is de tweede versie, een ontwerp van Frans van Manen die werkzaam was bij de firma Esso. Riemanoc is een samenvoeging van Riemersma- van Manen- en Monocoque!

 
Hieronder links: Zandbergen toonde z’n dankbaarheid, doordat z’n zaak er dit jaar vrij ongeschonden van af was gekomen in 1972 en liet daarom een vliegtuigje over de TT baan vliegen, met daarop de tekst “Dank u wel a.u.b. Zandbergen”! Zouden die kijkgaatjes in de grote platen, die Zandbergen dat jaar voor z’n etalage’s had laten bevestigen, geholpen hebben? Je zag overigens jonge kuikentjes als je door de kijkgaten keek. Op de derde foto zie je dat medewerkers en vrijwilligers druk bezig waren met het opbouwen van de tribunes. Op de vierde foto zie je, nauwelijks een week later, dat het publiek een gigantische troep had achtergelaten… Rechts nog een fraaie foto van die charmante gentleman Giacomo Agostini.

   

Hieronder links zie je een fragment uit de 50cc race, met vooraan Cees van Dongen, die later uit zou vallen. Op de tweede foto zie je Theo Timmer (met bril) naast de winnaar van de 50cc klasse Bruno Kneubühler staan. Theo werd heel knap tweede! Op de derde foto zie je de Pool Ryszard Mankiewicz. Hij had tijdens de training voor de 125cc klasse, een beetje pech met z’n 125cc MZ. Op de vierde foto van links zie je de start van de 125cc klasse, die gewonnen zou worden door Eugenio Lazzarini, met een negende plaats voor Piet van den Goorbergh. Voornoemde Mankiewicz behaalde trouwens nog een 6e plaats. Op de vijfde foto zie je dat Jos Schurgers ontstekingspech had en dat wierp hem terug naar de 11e plaats in die 125cc race. Geheel rechts zie je Angel Nieto even troost zoeken bij z’n vriendin, nadat hij met een defecte motor de pits had moeten opzoeken…hij viel dit jaar dus niet in de prijzen tijdens de Asser TT. 

    
Op de foto linksonder zie je dat de zijspancombinatie van de destijds veelbesproken Rudi Kurth en z’n lieftallige echtgenote/bakkenist Dane Rowe, gewoon boven op het dak van hun auto werd vervoerd. Op de tweede foto is Rudi al druk bezig met de CAT zijspancombinatie, waarin een Crescent 3 cylinder buitenboord motor lag. Op de achtergrond zie je het TT CAFE ook nog… Op de derde foto zitten Rudi en Dane treurig op hun zijspan, want ze vielen reeds in de eerste ronde uit door een lekke band. Wederom bijzonder sneu, doordat ze in 1972, nota bene als leider in de zijspan-race, uitvielen door een losgeslagen contragewicht van de ontstekings-magneet. De 4e en 6e foto laten 2 uitersten zien van mevrouw Rowe, de eerste in vol race-ornaat en de ander als een ware femme fatale. In het krantenartikeltje zie je dat mevrouw Rowe nog even de omroepcabine had gebeld met de vraag of ze het grote TT publiek nog even wilden bedanken voor de vele bijval die ze wederom hadden gehad. Wisten jullie trouwens wel dat mevrouw Rowe ook gedichten maakte? Tevens hield ze van handwerken, draaide ze het liefst een stukje Mozart en kon ze zich diepe zorgen maken over het feit dat de vogeltjes en bloemetjes dreigden te worden uitgeroeid door de milieu-verpestende mensheid. (Terwijl ze zelf, door die racerij, het milieu toch ook wel een beetje aan het verpesten was…)

   
Op de foto hier linksonder zie je Jan Koerhuis op de 50cc Kreidler van broer Willem, en het extra leuke van deze foto is dat je de zijspan en auto van Rudi Kurth en Dane Rowe hierop ook nog kunt zien. Op de tweede foto zie je de zijspancombinatie van Klaus Enders en bakkenist Ralf Engelhardt voorbij start en finish razen. Ze werden opnieuw wereldkampioen. Het was hun vijfde wereldtitel, een aantal dat in de zijspanklasse nog niet eerder was voorgekomen. (Een jaar later, in 1974, zouden ze overigens hun zesde wereldtitel in de zijspanklasse behalen) Op de derde foto zie je dat Otello Buscherini van z’n 125cc motor was gestuiterd. Op de vierde foto is Kent Andersson druk bezig met zijn 125cc Yamaha. Z’n 250cc racer is iets verderop ook nog te zien. Geheel rechts een mooi plaatje van het complete arsenaal TT bekers/trofeeën.

    
Hieronder links zie je Teuvo Länsivuori, die voor de race van de 350cc klasse, alvast een beetje aan het oefenen was… Op de tweede foto zie je de achterkant van de start van de 350cc klasse, die gewonnen zou worden door Giacomo Agostini met 0,1 seconde voorsprong op Phil Read. (Read was Agostini wel de baas, maar door beschamende teamorders draaide Read bij de Kniebocht, in de laatste ronde, demonstratief het gas naar beneden en verleende zo voorrang aan Agostini. Een deel van het publiek trakteerde het duo vervolgens op een fluitconcert dat nog lang nasnerpte) Op de derde foto zie je Read, Länsivuori en Agostini achter elkaar aanjakkeren. Teuvo Länsivuori reed wel een ronderecord, maar kreeg problemen met z’n versnellingsbak, maar hij kwam toch nog als derde over de streep met ruim 16 seconden achterstand. Op de vierde foto zie je dat vijf kinderen reeds aan het oefenen waren op hun “grote” motoren! Op de foto rechts, zie je dat het nog niet meeviel om, na afloop van de races, je eigen motorfiets weer te vinden….

   
Na al die ellende een paar jaren terug, kreeg men in de gaten dat er tijdens de jaarlijkse TT dagen, in het Asser centrum veel meer vertier geboden moest worden, om al die duizenden mensen zoveel mogelijk afleiding te bezorgen. Dus kwamen er dat jaar diverse extra festiviteiten en activiteiten, zoals een boerenkapel met sex-beat-girls, skelterraces, vuurwerk en een uitgebreidere kermis. Zelfs judo-kampioen Anton Geesink werd ingehuurd, om wat gooi- en smijtwerk in de Thriantha-hal te laten zien, maar er kwam eigenlijk geen hond kijken. Er kwamen ook naakt danseressen uit Duitsland, die eenmalig optraden in het toenmalige ontmoetingscentrum De Kolk. Vooraf aan dat gebeuren, had de plaatselijke kerk nog fanatiek geprotesteerd tegen dat naderende onkuise gedoe, zoals je nog kunt lezen in het krantenartikeltje hier linksonder. Op de vierde foto zie je IJf Blokker (oftewel Barend Servet), maar die durfde het uiteindelijk niet meer aan om naar Assen te komen en daar werd in de media dan weer de (on)nodige aandacht aan besteed.

 
Maar er gebeurde nog iets in 1973, want na twee wereldtitels in de 50cc klasse geeft Jan de Vries (05-01-1944/14-01-2021) er de brui aan. Jan heeft in totaal 14 grand prix overwinningen behaald en 27 podiumplaatsen. (Ondanks die twee wereldtitels is het hem overigens nooit gelukt om de TT van Assen te winnen, maar hij wordt daar wel drie keer 2e!) Hieronder nog een paar leuke foto’s van Jan. Op de derde foto zie je dat kampioens-team, met vlnr coureur/technicus Jos Schurgers, constructeur Jörg Möller, Jan de Vries zelf, teameigenaar Hendrik van Veen  en technicus Jaap Voskamp. Rechts wordt Jan de Vries, samen met echtgenote Rommy, gehuldigd op het bordes van het gemeentehuis in Purmerend.

   
Jan de Vries overleed op 14 januari 2021 aan een hartstilstand . Hij is 77 jaar geworden. Hieronder een artikel van Peter de Waard over die geweldige topper.



Linksonder zie je dat de 50cc race bijna gaat beginnen. (Van een aantal rijders de namen: 37 is Juliën van Zeebroeck, 21: Ulich Graf, 25: Jan Huberts, 5 is Jurgen Röller en met 33 Ton Kooyman) Herbert Rittberger zou de 50cc klasse op z’n naam schrijven. Henk van Kessel werd tweede en Jan Bruins behaalde de derde plek. Op de tweede foto zie je de zojuist gestartte 125cc klasse op de Bedeldijk afstormen. Op de derde foto zie je die 125 cc coureurs reeds in de Bedeldijk bocht. Bruno Kneubühler werd de winnaar en een knappe vijfde plaats was er voor Jos Schurgers. Op de vierde foto zie je Kenny Roberts. Hij maakte met zijn Yamaha zijn Asser debuut en wel in de 250cc klasse. Links manager Kel Carruthers en in het midden kijkt Barry Sheene nieuwsgierig toe. (Na een ronde lag Roberts trouwens tweede achter Walter Villa en hij joeg zo hard dat hij het onbereikbaar geachte ronderecord van Mike Hailwood uit 1967 tot twee keer toe brak. In de achtste ronde viel hij echter. Hij kon weliswaar verder zonder zijn tweede plaats in te leveren, maar de dolfijnkuip was beschadigd waardoor zijn Yamaha snelheid verloor. Walter Villa won de race, en Roberts werd nog net geklopt door Bruno Kneubühler en moest uiteindelijk tevreden zijn met de derde plaats) Op de vijfde foto zie je Wietse Veenstra, die als enige noordelijke coureur was toegelaten tot de training voor de TT races. En met succes, want Wietse kwalificeerde zich en werd uiteindelijk 19e op z’n 500cc Yamaha…op 1 ronde…dat dan weer wel. Rechts zie je dat burgemeester Gerrit Grolleman van Assen, Giacomo Agostini zojuist heeft gefeliciteerd met z’n eerste plaats in de 500cc klasse. Links op die foto zie je Piet van der Wal, Piet werd de beste Nederlander met een elfde plaats.

 
Hieronder links nog een leuke foto van het MV Agusta Team. Op de tweede foto gaat Phil Read even proefdraaien en wie zien we daar ook nog staan? Jazeker, Jaap Timmer! Op de derde foto staan vlnr: Boet van Dulmen, Nico vd Zanden, Henk van Kessel, Rob Bron, Henk Klaasen en Wil Hartog. Op de vierde foto zie je voornoemde Henk Klaasen, Henk’s bijnaam was Texas Henkie en hij werd op z’n Yamaha zeventiende in die 500cc race. Het was Boet van Dulmens eerste Asser TT en hij werd op z’n Yamaha gelijk 12e in de 350cc race en daarmee de beste Nederlander. Op de vijfde foto lijkt het trouwens wel alsof onze Boet op z’n 350cc Yamaha, Giacomo Agostini op de 500cc Yamaha, tijdens de training even op sleeptouw had… Op de foto geheel rechts zie je Cees en Jan Smit met hun Piek Honda zijspan. Ze hadden tijdens de training pech en wachtten met smart op hulp. 

 
Op de 2 foto’s hier linksonder zie je een paar TT-kermis attrakties; links de populaire kart-baan en op de tweede foto het verslavende “Bulldozer” schuif-spel. Op de derde foto zie je een zijspancombinatie, die op de vrijdag een paar trainingsrondjes maakte. Op de vierde foto zie je Dr. Friedrich Karl Kienitz met z’n zoon. Deze Friedrich Karl Kienitz ontpopte zich tientallen jaren (tot het begin van de 90-er jaren) als een ware propagandist van de Asser TT, hij maakte “reclame” voor de races in Duitse clubbladen zoals de Hamburger Motorsport Club en het ADAC Hansa Report. Fred (zoals Friedrich werd genoemd) zat altijd aan de Nationale Bocht, onder de enige boom die daar destijds stond. De bekende Asser reclame-schilder Max Manak maakte voor Kienitz een mooi bordje met daarop de tekst “Dr. F.K. Kienitz Bos”! Op de foto rechts kun je nog net zien, dat Fred het bordje vervolgens altijd aan z’n klapstoeltje had hangen.

 
Linksonder zie je de 4 coureurs, op pole-position, die gespannen wachtten op de start van de 50cc klasse. Op 1 Gerhard Thurow, naast hem Henk van Kessel, op 2 Herbert Rittberger en met 26 Jan Bruins. Thurow viel al in de eerste bocht. Hij kon nog wel verder, maar speelde verder geen rol van betekenis meer en werd slechts 12e. Rittberger kwam als eerste over de finish, gevolgd door Van Kessel en op de derde plek kwam Bruins binnen. Op de tweede foto zie je, bovenop het tijdwaarnemershuisje, het bedieningspersoneel van het rondenbord. (Tweede van links is Harm Prenger, rechts van hem Piet van Dinther en geheel rechts met verrekijker Ko Brink. De overige personen zijn ons niet bekend) Op de derde foto zie je de Bremers bij het rondenbord, links Jo Bremer Sr, midden Piet Bremer en rechts diens echtgenote mevrouw Bremer. Op de vierde foto is het Yamaha Factory Team te zien. Met o.a. de motoren van Giacomo Agostini, Kenny Roberts en Bruno Kneubühler. Rechts een foto van de huldiging van de winnaars van de zijspanklasse-race. Geheel rechts de winnaar Klaus Enders, daarnaast een ons onbekende official, de man met de hand voor z’n mond is de bakkenist van Enders, namelijk Ralf Engelhardt en links de tweede prijs winnaars Rolf Steinhausen (geheel links) en Josef Huber.

   
Op de foto hieronder links zie je omroeper Bert van de Brink, Jaap Timmer en Rita Coronel zitten. Van beide laatsten is voldoende bekend, maar van omroeper Van de Brink, die na het vertrek van Piet Nortier, in 1960 aantrad als omroeper, is eigenlijk weinig bekend. In het dagelijks leven was Van de Brink directeur van een General Motor-dealer in Utrecht. We vonden nog wel een leuke gebeurtenis: Zijn oudste zoon werd in 1963 in de nacht voor de TT geboren. Toen z’n vrouw weer een beetje was bijgekomen van de bevalling, zei ze tegen Bert: En nu heel gauw naar Assen, want dat wil je echt niet missen! Van de Brink is 15 jaar omroeper geweest en in 1975  werd hij afgelost door Jan de Rooy, die vervolgens maar liefst 47 jaar speaker van de TT races in Assen zou zijn. Meer over De Rooy kun je trouwens vinden op de “EXTRA” pagina. Als je de tweede foto hieronder ziet, zou je haast denken dat het even pauze was, want men keek nogal ongeïnteresseerd… De derde foto is een hele fraaie, maar ook is goed te zien, wat voor een gigantische puinhoop het grote publiek weer had achtergelaten… Op de vierde foto zie je dat er na de TT races nog snel even werd getankt en dan gauw weer naar huis. Rechts zie je een verzameling van beschadigde en afgedankte houten borden. Ze werden definitief afgedankt, want vanaf 1974 waren er fraaie, geel geverfde metalen borden met zwart opschrift voor in de plaats gekomen.

   
Linksonder zie je dat Henk van Kessel in de 50cc race, werd afgevlagd als tweede; Rein Gijsman op 30, heeft trouwens een ronde achterstand. Winnaar Herbert Rittberger was 15 seconden eerder al over de finish gekomen. Ondanks dat Van Kessel tweede werd in de Asser 50cc klasse, werd hij dat jaar wel de wereldkampioen van de 50cc klasse! (Het gebeurde trouwens op de Kreidler, die normaal gesproken dat jaar voor (de eind 1973 gestopte) Jan de Vries zou zijn bestemd) Henk behaalde maar liefst 7 overwinningen en 25 podiumplaatsen in de 50cc, 125cc en de 250cc! Hier onder een paar leuke foto’s van Henk en op de foto rechts zie je Jan de Vries…niet meer op “z’n” Kreidler maar met een paar snelle stopwatches.

    
Linksonder zie je Henk met z’n wereld(se) erekrans. Op de tweede foto zie je de voorpagina van het blad MOTOR van 30 augustus dat jaar, waarop melding werd gemaakt dat Henk van Kessel de wereldkampioen was geworden. Later zou Van Kessel ook nog het wereld-snelheids-record op een wel heel speciaal 50cc’tje, “even” zetten op 221 kilometer per uur! De snelste rit ging zelfs in 228 kilometer! Geheel rechts een foto uit 2020 van Henk op z’n fameuze Kreidler uit 1974, ter gelegenheid van z’n 74e verjaardag.

 

Het is 28 juni en het publiek stroomt op deze zaterdag in groten getale toe. De teller zal vanavond stilstaan op 133.263. Bij de trainingen van de voorbije dagen betaalden 50.554 mensen voor de toegang. Op de parkeerterreinen stonden maar liefst 12.729 motoren, 26.586 auto’s, 1984 bromfietsen en 2550 fietsen.

Hieronder links zie je de start van de 50cc klasse, Angel Nieto zou winnen en op de tweede foto stond Nieto trots naast onze eigen Gerrit Strikker, die knap vierde werd en daarmee dus de beste Nederlander. Op de derde foto zijn ze bezig met de voorbereidingen van de 350cc klasse, die Dieter Braun zou gaan winnen. Wil Hartog zou overigens zesde worden en daarmee de beste Nederlander. Op de vierde foto zie je Braun en Hartog op het podium. Op de vijfde foto zie je de start van de 500cc race. (Enkele namen van de rijders: Op 1 Phil Read, op 3 Teuvo Länsivuori, op 2 Gianfranco Bonera, op 11 Tony Rutter, op 12 Alex George, op 5 Jack Findlay, op 19 Christian Leon, op 9 Karl Auer, op 28 Horst Lahfeld, op 25 Bernard Fau, op 38 Alan North, op 30 Barry Ditchburn, op 29 Mick Grant, op 14 John Newbold, op 35 Rob Bron, op 27 Helmuth Kassner, op 21 Hans Stadelmann, op 7 Charlie Williams, op 8 John Williams en op 33 Dick Alblas) “Bazzer” Barry Sheene op Suzuki zou voor de eerste keer winnen, met slechts een halve banddikte voorsprong op Giacomo Agostini op Yamaha. De regerend wereldkampioen Phil Read was op z’n MV Agusta kansloos tegen de tweetakten van Sheene en Agostini en werd op ruim 48 seconden slechts derde. Piet van der Wal zou tiende worden en Rob Bron werd dertiende. Wil Hartog viel trouwens uit. Rechts zie je de erekrans die Piet van der Wal, als beste Nederlander, kreeg uitgereikt.

 
Hieronder links zie je de winnaar van de 500cc race, Barry Sheene, even lekker “decadent” op z’n eigen Rolls Royce liggen. Op de tweede foto zie je dat de speciale TT eregast Mike Hailwood in de pauze, bij Wil Hartog achterop, nog even een ere-rondje maakte over het TT circuit. Op de derde foto zie je Herman Meijer op 9 en Jan Meulenbelt, die de racer van Bennie Wilberts even vasthield. Op de vierde foto zie je Paolo Pileri die winnaar was geworden van de 125cc race. Links Jos Schurgers, die met z’n 5e plaats beste Nederlander werd. Burgemeester G. Grolleman zie je ook nog staan achter Schurgers. Op de vijfde foto zie je dat voornoemde Grolleman (links) de vice-voorzitter van het TT-bestuur J. Staal, de gouden erepenning van de stad Assen overhandigde. Geheel rechts zie je een snel ronddraaiend gevaarte dat in dat jaar op de kermis stond. De belangstelling was schijnbaar groot…

   
Hieronder links zie je dat veel fotografen een plaats in de pits hadden “veroverd”. Je ziet ook het startlicht nog, daar boven rechts. Op de tweede foto zie je de 125cc Piovaticci racemotor, waar veel van werd verwacht, maar Eugenio Lazzarini (links) kwam er niet mee over de finish. Naast Lazzarini staan vlnr Henk Keulemans, Jan Thiel, Martien Mijwaart en Cesare Guerrini. Op de derde foto zie je met nummer 29 Rolf Thiele. Hij was deelnemer van de 250cc klasse, maar kwam later in de wedstrijd in een (vrij onschuldig) slootje terecht, waarbij hij jammerlijk genoeg z’n nek brak. Op de vierde foto zie je dat zelfs “Tante Post” mee deed aan het 50 jarig bestaan van de Asser TT. Daaronder nog een kaartje voor de Kniebochttribune. 17 gulden en vijftig cent. Op de vijfde foto zie je de toen 4 jarige Yolanda Visser even parmantig op de motor zitten van (Rooie) Willem Albers, van de Cortina Bar. (Bezoek ook Yolanda’s website: TTNostalgie  Leuke TT herinneringen, ontworpen door Yolanda zelf en te koop bij haar Gallery 22 aan de Brink 22 in Assen) Geheel rechts zie je TT-administrateur Jan Weggemans, voor het Tijdwaarnemershuis, nog even in gesprek met een militair.

 
Hieronder links zie je het voorwoord van de Algemeen Voorzitter van de KNMV, de heer N. Rodenburg, in het officieel programma van de Dutch TT, hij gaf vooral het publiek een woord van hulde. Op de afbeelding in het midden, zie je dat er in het programma ook nog een aantal mannen in de schijnwerper werden gezet, een ere-saluut aan 3 “mannen van Assen”, die de TT races hoog hadden opgestoten tot wat ze waren verworden en die ook op dat moment nog steeds zitting hadden in het Stichtingsbestuur. Het ging om Rieks Mulder, Geert Timmer en Henk Wijnbergen. We hebben er dan ook speciaal even een gouden randje om gezet. De voornoemde Rieks Mulder (76), beëindigde na 50 jaar het penningmeesterschap van de TT-commissie. Hij had trouwens een slijterij aan de Vaart N.Z. te Assen. Rieks Mulder zou zelfs tot zijn overlijden op 10 november 1986, gewoon bestuurslid van de Stichting Circuit van Drenthe zijn. Dus in totaal maar liefst 61 jaar bestuurslid van de TT organisatie! Rechts kun je de diverse besturen en commissie leden zien in dit jubileum jaar.

 
Er verscheen in 1975 ook nog een geweldige jubileum dubbel LP “50 jaar TT Assen”! 2 LP’s met samen maar liefst 110 minuten speelduur. Diverse unieke opnames, aan elkaar gekletst door Rita Coronel (de dochter van Bertus van Hamersveld) en de toen 35 jarige Jaap Timmer, met bijdragen en interviews met o.a. Phil Read, Giacomo Agostini, Stanley Woods, Kent Anderson, Barry Sheene, Johnny Cecotto, Angel Nieto, John Surtees, Mike Hailwood, Geoffrey Duke, Angel Nieto, Bruno Kneubùhler, Dane Rowe, Drikus Veer, Jan Huberts, Theo Bult, Rob Bron, Boet van Dulmen, Wil Hartog, Marcel Ankoné, Henk van Kessel, Jan de Vries, burgemeester Grolleman, Piet Nortier, Ben Majoor, Jan Weggemans, Geert Timmer en vele anderen. Maar óók nog een aantal leuke motor-liedjes. De liedjes die over de TT van Assen zelf gaan, kun je uiteraard nog vinden op de website www.TTliedjes.nl
Hieronder vind je de gehele audio van die geweldige dubbel LP. Click op play van deel 1 en daarna op deel 2 en je hoort de audio van beide LP’s.

Linksonder zie je de binnenkant van die dubbel LP, met een voorwoord geschreven door Jaap Timmer.


Hieronder kun je dat voorwoord dat Jaap Timmer schreef voor de dubbel LP nog grotendeels nalezen.


Het hoorde niet helemaal bij de TT van Assen zelf, maar we besteden toch enige aandacht aan de primeur van de Formule 750 oftewel de F1 750 op het TT Circuit. We vonden enkele leuke foto’s die we je toch niet willen onthouden. Op de foto linksonder zie je de reclame-karavaan met vooraan de Internationale Racing Service bus van hoofdsponsor Champion, met daarachter ook nog de Michelin en Castrol promo-bussen. Je ziet zelfs “Bibendum” (het bekende Michelin-mannetje), nog links in beeld. Op de tweede foto en derde foto van links, zie je promo-meisjes van Champion goed in beeld.  Op de vierde foto zie je het Michelin mannetje met een (ons onbekende) F1 bezoekster. Rechts rijdt een ander Michelin-banden-mannetje krek voorbij de Strubben.


Hieronder links: Het leek wel een beetje op “apie’s kijken”, de deelnemers aan de F750-races zaten in de “Castrol-trein” en werden door een bedrijfswagen van de Wander langs het publiek gereden. Op de tweede foto zie je de coureurs goed zitten. Op de derde foto zie je op de voorste startrij vlnr: Van Dulmen, Hartog, Findlay en George. Uiteindelijk kwam de Canadees Yvon Duhamel, op z’n Kawasaki, als winnaar uit de bus en kon vervolgens de 20.000 gulden winnaarspremie in z’n zak steken. Nico van der Zanden sloeg in de Kniebocht over de kop en brak jammer genoeg z’n nek. Rechts zie je dat de krant daar melding van maakte en tevens concludeerde dat de F 1 primeur min of meer op een drama was uitgelopen…