TT Historie – 1976 t/m 1985

Je kunt elke foto/afbeelding groter in beeld krijgen, door er op te clicken!
Meer info in het tweede blokje hieronder.

 


Hieronder zie je de Heineken “promotie-wagen” voor de Schoenmakerij Cats aan de Rolderstraat staan. Anno 2024 is daar café “De Dependance” gevestigd. Op de tweede foto zie je de start van de 50cc klasse, die Angel Nieto wederom wist te winnen. Op de derde foto zie je dat Henk van Kessel druk bezig is om z’n AGV Condor klaar te maken voor de 125cc race. Links zie je z’n maatje Frans van Kempen, in de deuropening Sjan, de vrouw van Henk met hun dochter Wendy. Op de stretcher de vriendin van Frans. Op de vierde foto zie je Henk van Kessel met op de snelle Condor inmiddels het nieuwe nummer 5, vlak voor de start van de 125cc klasse. Op de achtergrond is Anton Mang met 37 op Morbidelli ook nog te zien.  In de twaalfde ronde viel Van Kessel door een losgeschoten aanzuigrubber van een carburateur uit. Mang zou nog 6e worden in die 125cc race. Op de foto rechts zie je Giacomo Agostini met z’n MV Agusta tijdens de training; hij zou de 350cc race later gaan winnen. (Maar MV Agusta zou nooit weer een 350cc race gaan winnen…het viercilinder tijdperk was definitief voorbij. Later dat jaar zou Agostini op de Nürburgring nog één keer de 500cc race gaan winnen…de allerlaatste overwinning van Ago op MV)

   
Hier onder links staat Barry Sheene, klaar om met de 500cc training te beginnen. Op de tweede foto staat hij te wachten met Michel Rougerie tot ze werden toegelaten op het circuit. (Rougerie zou niet finishen trouwens) De training was goed gegaan en ook de race zelf had Barry gewonnen en op de derde foto zie je hem dan ook afgevlagd worden door Dick Bruil. Op de vierde foto zie je de huldiging van Barry Sheene, Pat Hennen kwam 45 seconden later als tweede over de finish en Wil Hartog werd knap derde en dus ook als beste Nederlander op het ere-podium. Op de foto rechts zie je Barry Sheene even goed in beeld als grote winnaar van die 500cc race. 

 
Linksonder zie je hele blije mensen rondom het zijspan van Hermann Schmid en bakkenist Martial Jean Petit Matile. In een zinderende hitte waren ze als eerste over de streep gekomen in de zijspanklasse. Op de tweede foto zie je dat er toch wel wat paniek was, direct nadat ze als winnaar waren afgevlagd, rolden Hermann Schmidt en Martial Jean Petit Matile, door de hitte bevangen, uit hun zijspancombinatie. Terwijl er met water werd geprobeerd de coureurs af te koelen, stonden nieuwsgierige mensen het tafereel te aanschouwen en legden fotografen het geheel vast. Op de derde foto zie je dat Schmidt uit zijn race-overall moest worden geholpen. Er was voor Hermann Schmidt na de race eigenlijk ook helemaal niets te vieren, hij kreeg een hartstilstand, werd snel gereanimeerd en naar het ziekenhuis afgevoerd. Gelukkig liep alles goed af. Op de vierde foto zie je Martin Kooy en bakkenist Rob Vader in hun KOVA zijspancombinatie. Op de vijfde foto zie je de trotse Kooy en Vader die, op slechts 2 seconden, tweede waren geworden. 

    
Linksonder zie je de futuristische aanblik van zowel auto als zijspancombinatie van Rudi Kurth. Beiden waren een eigen ontwerp van die Zwitserse ontwerper en coureur. De auto was een soort ruimte-auto, waarin niet alleen werd gewoond, maar er was ook ruimte voor het vervoer van het wedstrijdmateriaal. Op de tweede foto zie je Rudi Kurth met bakkeniste Dane Rowe onderweg tijdens die zijspan-race. Ze vielen na technische problemen uit en op de derde, ietwat wazige amateur foto, zie je dat Dane Rowe even een flesje drinkt en ligt Rudi Kurth in het gras. Het lijkt trouwens net alsof mevrouw Rowe even aan het roeptoeteren is… Op de vierde foto, genomen op zo’n beetje dezelfde locatie als die foto van Kurth/Rowe, zie je de zijspancombinatie van Assenaar Jaap Geerts. Samen met bakkenist Jan van Veen waren ze negende geworden. Op die 2 foto’s kun je ook goed zien dat er door beide (totaal verschillende) zijspancombinaties geheel anders door de bocht werd gegaan… Op de vijfde foto zie je die 37 jarige Jaap Geerts met een redelijk afgetraind lichaam… (Uiteindelijk is Geerts in 1978 met de zijspan-racerij gestopt, doordat de combinatie racen én een kroeg runnen gewoon niet was vol te houden. Jaap was namelijk op 30 jarige leeftijd in 1969 een eigen café begonnen. Café Jaap Geerts, oftewel “Café Ongeregeld”!) Op de foto  rechts zie je zijspancoureur Cees Smit vanaf een brancard triest om zich heen kijken. Cees werd bij de duwstart getorpedeerd door een andere zijspancombinatie en broer Jan kon niets anders doen, dan de zijspancombinatie naast de baan te duwen. Over en uit dus. 

   
Op de foto linksonder zie je Rob Bron (samen met zoonlief Erwin) in het rennerskwartier, Rob was trouwens achtste geworden in de 500cc race. Op de tweede foto zie je ook Boet van Dulmen op de 500cc Yamaha in het rennerskwartier. Op de derde foto is Barry Sheene nog even aan het showen met z’n Suzuki. Op de vierde foto zie je dat in het rennerskwartier de vraag naar verkoelend water groot was. Op de vijfde foto zie je de nieuw aangelegde Geert Timmerbocht op de plek van de oude Kniebocht. Deze ombouw van het circuit had men al een poosje in de planning, maar werd dat jaar versneld, mede doordat Nico van der Zanden het jaar daarvoor, tijdens de F1 750cc races, op tragische wijze in de Kniebocht om het leven was gekomen. Rechts zie je Harms’ “Swing Mill” tijdens de TT kermis op het Veemarktterrein.

    
De foto’s hieronder kunnen we je niet onthouden, dit gebeurde niet op 26 juni dat jaar, maar op 5 september, tijdens de F1 750cc races op het Asser TT Circuit. Na de eerste ronde viel Johnny Cecotto, waarbij zijn gescheurde tank zorgde voor een spoor van brandende benzine op de baan. Wil Hartog kon de tank niet meer ontwijken, waardoor deze richting het publiek werd gecaramboleerd. Gelukkig wist de brandweer de brand snel te blussen. Cecotto mankeerde niets, maar Hartog verliet de strijd met een gekneusde teen en een krom schakelpedaal.

 

Grandioos, vorig jaar werd Wil Hartog nog derde achter Barry Sheene en Pat Hennen, maar nu werd de Witte Reus uit Abbekerk eerste in de 500cc klasse! Hieronder, op de eerste en tweede foto, zie je de start én de finish van die indrukwekkende race. Op de derde foto zie je Barry Sheene (waarschijnlijk) lachen als een boer met kiespijn, hij werd nu dus “slechts” tweede! (Pat Hennen werd overigens derde!) Op de vierde foto had Wil Hartog trots de erekrans om z’n nek en op de foto rechts hield hij die krans nog even héél triomfantelijk omhoog!

 
Over Barry Sheene gesproken, Frits Besemer stuurde me nog een paar leuke fotootjes, die hij genomen had dat jaar.  Geheel links zie je de werkplaats die de monteurs van Barry en zijn mede-coureur Steve Parrish in de pits hadden ingericht. Op de tweede foto zie je de joviale Sheene nog even leuk poseren voor Frits. De Rolls Royce van de heer Sheene, op de derde foto, was een fraaie blikvanger. Geheel rechts zie je allemaal zevens….


Linksonder zie Giacomo Agostini naast een ons onbekende fan. De reeds iets oudere fan, had een racende Agostini op z’n borst laten tatoeëren, wij vonden deze foto extra leuk doordat we zagen dat er rondom de Yamaha tatoeage, niet alleen Ago stond, maar ook De Boet! (Jammergenoeg wist de man schijnbaar niet dat het eigenlijk toch echt Den Boet had moeten zijn) Op de tweede foto zie je een gehavende Boet van Dulmen. Hij had 2 weken eerder in het Franse Dijon z’n linker arm en been gebroken, maar op de derde foto zie je dat Den Boet toch aanwezig was op het Drentse Circuit. D’r zat geen motortje op z’n rolstoel, dus Ineke moest hem noodgedwongen wel overal naar toe duwen… Op de vierde foto zie je een schiettent die op het Veemarkt-terrein aan de kost probeerde te komen. Op de vijfde foto zie je de kart-races, die op de vrijdagavond op de Weierstraat plaatsvonden. Geheel rechts zie je hoe moeilijk het wel moest zijn om na de races, je motorfiets terug te vinden…

    

Op de foto hier linksonder zie je de start van de 50cc klasse, die gewonnen zou worden door Eugenio Lazzarini. Peter Looijesteyn werd vierde op ruim anderhalve minuut. Op de tweede foto zie je hoe de Japanse Suzuki monteur van Barry Sheene, tijdens de 500cc training nog even kijkt of het wiel wel goed is uitgelijnd. Op de derde foto zie je Wil Hartog met een camera op de motor voor een reportage in het weekblad Panorama. Op de achtergrond zie je ook nog een helicopter staan. Op de vierde foto zie je Johnny Cecotto op 4, Takazumi Katayama op 8, Kenny Roberts op 1 en Barry Sheene op 7, een heftige strijd uitvechten in de 500 cc klasse. Op de foto rechts zie je nog een foto van die spannende race…Kenny Roberts op 1, Barry Sheene op 7 en Johnny Cecotto op 4.

  
De foto links laat nog enkele “achterblijvers” in de 500cc race zien. Op 23 Bruno Kneubühler, op 19 Alex George, op 35 Dick Alblas, op 5 Gianfranco Bonera en op 22 Les van Breda. Op de tweede foto zie je dat Cecotto en Roberts inmiddels Sheene en Katayama op achterstand hadden gereden. Cecotto ging als eerste over de streep, een fractie van een seconde later Roberts op twee, daar 3 seconden achter, eindigde Sheene op de derde plek en Katayama op dertien seconden als vierde. Wil Hartog kwam overigens als vijfde over de meet en Boet van Dulmen als achtste. Op de derde foto zie je de z.g. uitloopronde van de 500cc race. Op 7 zien we Barry Sheene, op 4 is het Steve Parrish, op 15 Max Wiener, die op een ronde achterstand binnenkwam en op 8 Katayama. Op de vierde foto staat Wil Hartog naast winnaar Johnny Cecotto. Hartog was met een 5e plaats de beste Nederlander geworden. En rechts een advertentie van Michelin, waarin de bandenfabrikant probeerde aan te geven, dat als al die toppers, op de Michelin banden, dergelijke successen konden behalen, jij daar dan ook wel goed op zou kunnen rijden…

  
Hieronder kun je zien dat er regelmatig vliegtuigjes met reclame over het TT circuit vlogen. Jammergenoeg is het circuit op deze luchtfoto niet te zien…slechts geparkeerde auto’s. De tweede foto is wel grappig, een paar mannen hadden een spandoek meegenomen met “Hup Holla….Verrek ik zit verkeerd” Nederland speelde later die dag in en tegen Argentinië, de finale van het wereldkampioenschap voetbal. Een drama, het werd namelijk 3-1 voor de Zuid Amerikanen. In het krantenartikeltje staat vermeld, dat de renners Jon Ekerold en Tom Herron door de politie waren ingesloten wegens mishandeling van een agent en ze hadden ook de politieauto beschadigd. (Ekerold was overigens ’s middags nog 3e geworden in de 350cc klasse en Herron werd daarin zesde) Op de vierde foto een mooie foto van de circuit-auto die aangaf dat het circuit was gesloten….toevallig was Barry Sheene op z’n Suzuki met nummer 7 ook nog in beeld… Op de vijfde foto zie je een leuk onderonsje tussen Wil Hartog en Jack Middelburg. Rechts zie je Laamert oet Zweel, Laamert (Jan Kalkdijk) bracht een geweldig stukje Drents cabaret uit: “Laamert hen de TT”. Via deze link ga je rechtstreeks naar dat mooie verhaal en kun je die hele conference daar nog helemaal beluisteren:  “Laamert hen de TT”

 
Geert Timmer overleed op 22 augustus 1978 (geboren in 1908); inderdaad, de vader van Mister TT oftewel Jaap Timmer. Geert werd in 1926 op 18 jarige leeftijd eerste in de 175cc klasse en in 1929, 1931, 1932 en 1936 werd hij de beste Nederlander in de 250cc! Geert Timmer werd dus maar liefst vijf keer Nederlands kampioen! Na zijn race carrière werd Timmer onderdeel van de TT-commissie. Ook was hij in zijn leven veertig jaar bestuurslid van de Motorclub Assen en Omstreken. Timmer ontwierp in 1953 het TT Circuit in Assen en kreeg daarbij hulp van Geoff Duke, Piet Nortier en Jan Weggemans. Op het TT-circuit Assen is er een bocht en een tribune naar hem vernoemd. Hieronder links: Geert in 1932. De tweede foto is van 1936. In het leuke krantenartikel kun je o.a. lezen dat Geert meer dan 500 wedstrijden heeft gereden! Helemaal rechts zie je een foto uit 1968, waarop de toen 60 jarige heer Timmer te zien is met Giacomo Agostini!


Hieronder links: Geert Timmer op 48 jarige leeftijd. Op de tweede foto zie je Geert op 59 jarige leeftijd en op de foto rechts zie je de heer Timmer op 69 jarige leeftijd in 1977. (Een jaar voor z’n overlijden) Rechts zie je dat de krant ook aandacht besteedde aan Geert Timmer’s heengaan.

   
Hieronder een leuk verhaaltje over dat hoogmoed vaak echt voor de val komt, in januari 1968 vloog Geert Timmer, op 60 jarige leeftijd, op de motor van zoon Jaap, nog eens flink over de kop…de krant maakte er een leuk artikeltje van en wij vulden dat aan met een paar grappige oude karikatuurtjes van Geert.

 
Hieronder zie je Jan Willem Masman, van 1977 tot 1990 burgemeester van Assen. De nieuw benoemde burgemeester van Assen gaf aan, dat hij niet de voorzitter van het bestuur van de Stichting Circuit van Drenthe zou gaan worden. (hetgeen tot dan eigenlijk altijd traditie was geweest, maar de “belangenverstrengeling” was simpelweg te groot) Naast het krantenartikel zie je een foto uit 1978 van Jan Willem Masman….met pijp. Zelfs voor op de foto bij het voorwoord in het TT programmaboekje van dat jaar, hield de beste man de pijp in z’n mond. En rechts nog een keer terwijl hij even voor de tribune staat met een geleende Yamaha! 

  

Linksonder een fraai plaatje, waarbij de coureurs reeds klaar staan om het asfalt op te gaan voor de aanstaande start van de 250cc klasse. Op de tweede foto zie je een fragment van de spannende strijd aan de kop van die 250cc race, met op 1 Kork Ballinton, op 44 Graziano Rossi en op 2 Greg Hansford. Rossi zou winnen, Hansford werd 2e en Ballinton moest genoegen nemen met een derde plaats. Op de derde foto zie je een trotse Graziano Rossi op weg naar het podium. De vader van Valentino had dat jaar ook reeds de Joegoslavische GP gewonnen en dit was dus alweer de tweede GP overwinning van Graziano. Op de vierde foto staat Klaas Hernamdt, naast Graziano op het podium, Klaas was de beste Nederlander geworden, met een 18e plaats. Ze waren zojuist gefeliciteerd door Jaap Timmer. Op de vijfde foto zie je de bijna start van de 350cc met op 3 Gregg Hansford, die de 350cc race dus wél wist te winnen. Rechts zie je Toni Mang op Kawasaki, die zowel in de 250 als de 350cc klasse als vierde over de finish kwam.

  
Hieronder links een fraai plaatje van een “eenzame” man tijdens de training, die aanstonds stond te gebeuren. Op de tweede foto stond Floor Maasland even te wachten tot z’n monteurs de problemen met z’n 50cc Kreidler hadden opgelost. Op de derde foto staan vlnr Klaas Hernamdt, Rudi Oosting, Johan van der Kaap en Egbert Streuer bij de benzinepomp op het circuit. Op de vierde foto zie je Rolf Steinhausen en bakkenist Kenny Arthur op 12, met daarachter voornoemde Egbert Streuer en bakkenist Johan van de Kaap. Steinhausen en Arthur zouden tweede worden en Streuer en Van der Kaap zesde. De laatste foto laat zien hoe creatief  sommige coureurs zijn. De caravan van Albert Bosch uit IJsselmuiden laat zien hoe of je van zo’n caravan een heuse motor-trailer kunt maken…

     
Hieronder links zie je de start van de 500cc klasse. Op de tweede foto lag Wil Hartog nog achter Boet van Dulmen, maar dat zou niet zo heel lang duren… Op de derde foto zie je dat Jack Middelburg voorligt op Philippe Coulon. In eerste instantie lag Middelburg op de vijfde plaats, maar hij viel terug door een gebroken schakel as en werd toch nog zevende. Uiteindelijk zou Virginio Ferrari winnen, Sheene werd, op slechts een fractie van een seconde, tweede en Hartog zou als derde eindigen. Boet van Dulmen werd vierde en voornoemde Coulon eindigde op de vijfde plaats. Allen trouwens op Suzuki. Op de vierde foto zie je Randy Mamola in de bocht, z’n eerste optreden tijdens de TT van Assen dat jaar, maar hij zou “slechts” dertiende worden. Op de foto rechts razen de 500cc coureurs voorbij de tribune.

 
En hieronder kun je goed zien, hoe of het er zo’n beetje uitzag daar ter hoogte van de startplek.

 
Hieronder nog een paar leuke fotootjes, met links Rolf Biland en Kurt Waltisperg, die er tijdens de training van de zijspanklasse achter waren gekomen, dat er iets los zat. De mecaniciens losten dat probleem even snel voor hun op. Op de tweede foto zie je links de “Witte Reus” Wil Hartog even naast z’n 500cc Suzuki staan, de motor liep tijdens de training nog ietwat onregelmatig en monteurs probeerden daar tijdens de training nog even iets aan te doen. Ook de Suzuki van Henk de Vries liep niet helemaal goed en z’n monteur keek daar nog even naar. Hartog werd uiteindelijk nog derde, de Suzuki van De Vries kreeg tijdens de race motorpech… Op de derde foto zie je een “griezelig” ronddraaiende kermisattractie. Op de vierde foto zie je een artikeltje dat er veel muziek zou zijn in de TT week, dat viel al met al nogal behoorlijk tegen… Op de foto rechts, zie je een file bij een tankstation. Het grote publiek moest weer naar huis en dan hebben ze ineens allemaal tegelijk benzine nodig!

   
Linksonder zie je dat er tijdens de training al redelijk veel liefhebbers op de tribunes zaten. Op de tweede foto zie je dat het publiek plaats had genomen op één van de vele terrassen tijdens de TT week. De derde en vierde  afbeelding (‘T allerlaatste Terugblikje; geschreven door Egbert Braakman) geeft een leuke en interessante terugblik van de 49e Dutch TT races op 23 juni van dat jaar.

 

Yes…Jack Middelburg wint de 500 cc klasse! Tweede plaats, op 14 seconden achterstand, was voor Graziano Rossi, derde werd Franco Uncini en Boet van Dulmen werd vierde. Op de eerste foto links zie je dat Middelburg er al helemaal klaar voor was. Adri van der Broeke had de Bakker-Yamaha super afgesteld. Op de tweede foto zie je een foto van de start. Op de derde foto zie je Jack helemaal rechts met startnummer 8. Jack had overigens nog zoveel schroeven en pennen in zijn been dat hij nauwelijks een goede duwstart kon maken. (Jack had tijdens de training van de Britse Grand Prix, een beenbreuk opgelopen en tijdens de kampioen’s race in Tolbert brak hij z’n been opnieuw en de plaat, die in Silverstone in z’n been was gezet, rukte weer los, een nieuwe plaat met veertien schroeven werd vervolgens in zijn been gezet) Hij verloor bij de start dan ook al zo’n twintig plaatsen, maar Jack maakte dat zo snel goed dat hij na één ronde al op de vijfde plaats reed. In de derde ronde had Middelburg de leiding reeds overgenomen en hij zou die ook niet meer afstaan. Op de vierde foto zie je Jack reeds vooraan rijden. Rechts zie je dat Jack door het uitzinnig publiek op de schouders werd genomen.

   
Linksonder zie je de vele fans van Jack Middelburg met diverse spandoeken. Ook Boet van Dulmen werd daarop aangemoedigd. De spanning steeg ten top…zoals de tweede foto laat zien; Adri van der Broeke hield het bord omhoog dat Jack 19 seconden voorligt! De man met stopwatch is Hans Valstar. Op de derde foto zie je Jack tijdens de huldiging samen met die geweldige technische man Van der Broeke. Graziano Rossi is schijnbaar ook dolblij met z’n tweede plaats. Op de vierde foto zie je dat Jack ook altijd wel in was voor een geintje. De vijfde foto laat het T-shirt zien dat een groot fan van Middelburg schijnbaar alvast had laten maken, hij kreeg gelijk dus! Rechts zie je de prijsuitreiking in Café-restaurant-zalencentrum Bellevue. Jaap Timmer had Jack zojuist een pop in Drentse klederdracht overhandigd… (Op 3 april 1984 overleed ‘Jumping Jack’ op eenendertigjarige leeftijd aan de verwondingen die hij 2 dagen daarvoor opliep bij een crash op het stratencircuit van Tolbert)

 
Nog een paar leuke fotootjes, hieronder links zie je Middelburg, die schijnbaar stond te springen om een vuurtje… Naast Jack z’n steun en toeverlaat Adri van der Broeke. Op de tweede foto zie je Kenny Roberts, hij was er helemaal klaar voor, maar Roberts  had last van een heftig schuddende voorvork. Omdat hij daardoor lucht verloor liet hij in de pits zijn voorwiel vervangen, maar het mocht niet baten en hij nam met een aantal wheely’s afscheid van het publiek. Op de derde foto zie je Lucchinelli op 2, Mamola op 10, Roberts op 1, Rossi op 9, Van Dulmen op 6 en Cecotto op 4. Op de vierde foto zie je Steve Parrish, Steve kwam slechts als 17e binnen. Rechts zie je een bonus fotootje van Boet van Dulmen op een mini Yamaha tijdens de MotoRai. 

   
Hieronder links zie je de start van de 125cc klasse, die gewonnen zou worden door Angel Nieto. Op de tweede foto zie je dat Roland Freymond na een ruime voorsprong onderuit ging in de 250cc race. Carlos Lavado zou die 250cc vervolgens gaan winnen. De derde foto laat een wandelende Johnny Cecotto zien…tijdens de training van de 350cc klasse, stopte z’n Bimota Yamaha er gewoon mee. Je ziet Mar Schouten op de achtergrond net vol gas voorbij racen. Op de vierde foto zie je de start van die 350cc race. (op 11 Alan North, op 2 Didier de Radigues, op 1 Toni Mang, op 3 Jean-Francois Baldé, op 5 Carlos Lavado en op 10 Graeme Mcgregor) Jon Ekerold zou de winnaar worden. Op de foto rechts zie je Herman Brood met z’n nieuwe gitarist Erwin Jawa. (Jawa speelde daarvoor in de Groninger band White Honey) Brood’s nieuwe band trad, samen met Normaal, Motorhead en de Asser Rose Tattoo, op tijdens de TT nacht in de Trianthahal.  Er kwamen “slechts” zo’n 1500 geïnteresseerden opdagen.

 
Hieronder links een foto van Jack Middelburg en Willem Zoet op de bezemwagen, die werden terug gereden…beiden hadden technische problemen in de training… Zoals reeds bekend, werd Middelburg later de grote winnaar van de 500cc race en Zoet zou twaalfde worden. Op de tweede foto zie je vlnr: Jaap Timmer, Johan Wagenaar en Jos Vaessen; schijnbaar waren ze het circuit nog even aan het inspecteren… Op de derde foto zie je een fraaie uitstalling van de TT prijzen. Op de vierde foto zie je 3 ambulances van De Vries, met op de achtergrond de tribune. Geheel rechts nog een mooi plaatje; jammergenoeg zijn de mensen in beeld ons niet bekend.

  
Linksonder zie je een fotootje waar best veel op is te zien. De tambour-maitre gaf met z’n “stok” fanatiek de maat aan, de majorettes en de muzikanten van de showband UDI volgden hem gedwee. Op de tweede foto zie je de Stekkenwal, links de weg naar Laaghalerveen. Op de derde foto een mooi plaatje van de S-bocht met loopbrug, rechts de Nationale bocht. Op de vierde foto zie je dat het altijd gezellig was, in en rond het café op het rennerskwartier. Het schijnt dat in die tijd Gerrit en Roelie Fidder achter de bar stonden. Rechts zie je enkele medewerkers van de tijdwaarneming. Achteraan zie je Rieks Jongman, in het midden Frans Noord en vooraan Frits Visscher.

 
En dan heb je natuurlijk nog die geweldige kortstondige comeback van Mike the Bike, oftewel Mike Hailwood! In juni 1978, elf jaar nadat hij stopte met wereldkampioenschap wegracen, keerde Mike Hailwood terug naar de Isle of Man TT races. Op een prive V-twin Ducati won hij de Formula One TT race, versloeg de fabrieks Honda’s van Phil Read en John Williams, en brak het ronde- en het racerecord. En in 1979 won hij, wederom op het Isle of Man circuit, de 500cc klasse, met een Suzuki uit 1978. Het was duidelijk te zien dat hij in de eerste ronde moest wennen aan de tweetaktmotor, in de tweede ronde lag hij echter al op kop. In 1980 kwam Mike the Bike nog even naar Assen en hij zou voor de show nog even een paar rondjes rijden op een Honda 250 6 cilinder. Op de tweede en derde foto zie je dat de fotografen er duchtig op losknipten. Op de vierde foto is te zien dat Mike the Bike geen vrij baan kreeg, erg slecht geregeld door de organisatie! Mike Hailwood kwam trouwens ook even terug naar Assen om z’n nieuwe boek te presenteren. Op de vijfde foto zie je Mike in gesprek met vriend en manager Ted Macauley, samen in de destijds bekende boekhandel Iwema te Assen. (Ted was trouwens ook sportredacteur van het Britse dagblad The Dailey Mirror) Dat boek, “Mike the Bike – Again”, te zien op de foto geheel rechts en geschreven door voornoemde Ted Macauley, is het verslag van zijn terugkeer naar de TT, vanaf het oorspronkelijke wilde idee, tot aan zijn laatste race. 

   

En deze website zou natuurlijk niet compleet zijn zonder onze eigen Boet van Dulmen! Weliswaar won hij nooit de Asser TT, maar in 1981 werd hij fraai tweede, achter winnaar Marco Lucchinelli. De start van de 500cc-race werd trouwens tien minuten uitgesteld doordat het was gaan regenen, op de linker foto hieronder kun je zien dat Luchinelli even droog werd gehouden… Op de tweede foto zie je de rijders klaar staan voor de start van die 500cc race. Op 8 Boet van Dulmen. De derde foto laat de start, van achteren gezien, van de 500cc klasse, een aantal namen van de rijders zijn nog wel te zien. Op de vierde foto kun je zien dat Kenny Roberts niet weg kwam bij de start en ook Barry Sheene bleef met pech staan. (als je de foto even vergoot is de inmiddels afgestapte Roberts…links…nog te zien) Op de foto rechts zie je dat Sheene tevergeefs probeerde om z’n motor nog aan de praat te krijgen en op de achtergrond zie je de afgestapte Roberts.

 
Op de foto linksonder zie je dat Boet van Dulmen als tweede werd afgevlagd door Frans Vos. Willem Zoet werd trouwens vierde en Jack Middelburg vijfde. Op de tweede foto zie je de toch wel iets teleurgestelde Boet, die samen met dochter Annemiek, naar de prijsuitreiking liep. Op de derde foto zie je dat winnaar Marco Lucchinelli reeds met de champagne aan het spuiten was, terwijl Van Dulmen de champagne fles nog niet open had gekregen… Annemiek staat ook op het podium en daarnaast stond Wil Hartog, die inmiddels afscheid van het grote TT gebeuren had genomen. Op de vierde foto zie je dat Hartog zelfs in vol ornaat de baan op was gekomen…en hij kreeg uiteraard nog even een soortement ere-saluut. Op de vijfde foto zie je de huldiging van Boet van Dulmen in Imatra. Van Dulmen had 2 jaar eerder namelijk wel de TT in Finland gewonnen, vóór Barry Sheene en Steve Parrish. Op de foto rechts zie je dat de inmiddels 71 jarige Boet van Dulmen op 18 januari 2020 met een heus standbeeld werd vereerd. Z’n vrouw Ineke en hun oudste kleinzoon (Boet jr.) waren ook zo trots als een pauw. Jammergenoeg kwam Boet van Dulmen op 16 september 2021 om het leven, door een botsing met een bestelbus. Het ongeluk gebeurde in Boet’s woonplaats Ammerzoden, terwijl hij onderweg met zijn fiets was. De legendarische motorcoureur is 73 jaar geworden.

  
Linksonder zie je de spectaculaire crash van Mick Grant tijdens de 350cc race; het liep gelukkig goed af…hij had geen schrammetje. Op de tweede foto zie je Schwärzel en bakkenist Huber de verkeerde kant opgaan met hun zijspan…de toeschouwers maakten heel snel dat ze wegkwamen. Op de derde foto zie je dat de familie Kremers uit Brabant alvast bepakt en bezakt waren neergestreken op het TT circuit. Om verzekerd te zijn van een goede plaats; óók dat was in die tijd nog mogelijk… Op de vierde foto kun je zien dat het al behoorlijk druk was tijdens de training op vrijdag. Op de vijfde foto zie je dat er nog aardig wat mensen in het rennerskwartier liepen, terwijl de races al waren begonnen. Rechts zie je het TT-programma voor vrijdag 26 juni, we zien daarop, dat Peter Koelewijn en z’n Rockets optraden in de Kolk.

     
Linksonder zie je hoe de pitsstraat er dat jaar nog uitzag. Op de tweede foto zie je dat een aantal mensen een privé-tribune hadden gecreëerd, op een camper in het rennerskwartier. Op de derde foto zie je de Porsche ONS-circuitauto, nabij de startplaats. Deze auto reed voor aanvang van alle races nog even over het circuit, om te inspecteren of alles in orde was. Op de vierde foto zie je de samenkomst van de medische bezetting, voorafgaande aan de TT races. En geheel rechts op die foto, zie je dat de ONS-circuitauto er ook nog bijstond. Op de foto rechts, zie je het vele publiek bij de voetgangersbrug voor de Strubben. 

 
Op de afbeelding hieronder links zie je een z.g. bezemwagen met een drietal 350cc motoren. De motoren met materiaalpech of betrokken bij een valpartij, werden dan even later op die manier weer terug naar de pits gebracht. In dit geval stond de Kawasaki met nr. 2 van Anton Mang op de aanhanger, alsmede, met 20, de Kawa van Edi Stöllinger en met 27 (de achterste) de Yamaha van Didier de Radigues. Maar het leuke aan deze foto vinden wij, dat onze vriend Roelof Middelbos op de motor zat van De Radigues. Op de tweede foto nog een bezemwagen, nu met 2 gestrande 500cc motoren. Met 17 de Suzuki van de Fin Seppo Rossi (geen familie) en met 8 de Yamaha van Boet van Dulmen. Monteur Gerrit Veldscholten, zat hier trouwens op Boet’s Yamaha. Op de derde afbeelding zie je een krantenartikeltje waarin melding werd gemaakt over de vele muziek die er in de TT week zou zijn…en dát viel nogal behoorlijk tegen… Op de vierde foto zie je dat het publiek, soms zelfs in hun auto’s, na de TT races massaal en nogal ongecoördineerd, het circuit verliet. Rechts op deze foto zie je dat politie te paard gewoon rustig toe bleef kijken, het zal wel normaal geweest zijn in die tijd… Op de vijfde foto zie je hier nog een voorbeeld van, wel een mooi gezicht dat men over de start en finish-plek liep. Rechts zie je dan, dat het publiek, o.a. als gevolg van de regen, veel plastic en ander afval op de taluds achter had gelaten… We vragen ons wel af, wat of er in die 7 kratjes zat, waarmee die man op de achtergrond aan het sjouwen was.

   
Hieronder links zie je dat Egbert Streuer en z’n bakkenist goed weg kwamen bij de start van de zijspanklasse, maar een paar ronden later, bij het uitkomen van de Ruskenhoek, kwam een achterwiel iets naast de baan en werd de zijspancombinatie met een gigantische slinger van het circuit geveegd. Streuer bleef met een voet aan het zijspan hangen, maar toen het span door een sloot stuiterde, schoot z’n voet gelukkig los. Schnieders kon even later ook loskomen van het zijspan en de combinatie stak de baan nog een keertje over om in de sloot bij de Ramshoek terecht te komen. Gelukkig liep het allemaal vrij goed af, Bernard had “slechts” een arm uit de kom.

    

Linksonder zie je een foto van de 50cc race. Stefan Dörflinger voert het veld aan en hij zou uiteindelijk ook als winnaar uit de bus komen. Theo Timmer werd 7e en Hans Spaan eindigde op de 9e plaats. Op de tweede foto van de 500cc race (door hevige regenval in 2 manches verreden), zie je Franco Uncini op 10, Jack Middelburg op 4 en Kenny Roberts op 3 in de Strubben. Op de derde foto ligt Franco Uncini nog steeds op kop en hij zou ook de latere winnaar worden. Kenny werd tweede, Barry Sheene werd derde en onze eigen Boet van Dulmen kwam, als beste Nederlander, als zesde over de eindstreep. Jack Middelburg was in de tweede manche trouwens van z’n Suzuki gestuiterd. Op de vierde foto zie je Franco Uncini, Kenny Roberts en Barry Sheene op het erepodium. Op de rechter foto zie je Jan Huberts, die op 45 jarige leeftijd zijn laatste wedstrijd reed tijdens de TT van Assen. Huberts was 25 jaar actief als coureur geweest en behaalde 6 nationale titels! 

 
Op de foto hier linksonder zie je dat de zijspancombinatie van Rolf Biland en bakkenist Kurt Waltisperg zoveel voorsprong had op de achtervolgers, dat ze vlak voor de finish-lijn, waar Frans Vos ze af zou vlaggen, hun zijspan simpelweg even voor de gein over de finish duwden… Op de tweede foto zie je dat tijdens de trainingen, het kapot gegane zijspan van Egbert Streuer met bakkenist Bernard Schnieders terug naar de pits gesleept werd. Tijdens de race zelf zouden Streuer en Schnieders vijfde worden. Op de derde foto…op bijna dezelfde plek als dat Streuer/Schnieders tijdens de training ook uit kwamen te vallen (bij de Bedeldijk), zie je Derek Jones en Brian Ayres. Ze lagen zelfs nog eventjes op de tweede plaats in de zijspan-race, maar waren met pech stil komen te staan. Op de vierde foto zie je dat er druk werd gebouwd aan een nieuwe accommodatie met bijbehorende pitsboxen. Op de vijfde foto zie je een foto van dat nieuwe TT onderkomen met die bijbehorende pitsboxen. Net op tijd, want 10 dagen later vond het grote TT gebeuren weer plaats. Behalve nieuwe ruimtes voor de  tijdwaarnemers, de jury, de pers en de organisatie, telde het gebouw ook 18 VIP-rooms, die voor een deel verhuurd werden aan diverse bedrijven. Rechts zie je dat een aantal 50cc’ers tijdens hun oefenrondjes langs die nieuwe accommodatie razen.

 
Linksonder: Het regende soms dat het goot en enkelen hadden daar iets creatiefs op gevonden. Op de tweede foto zie je dat het op de TT kermis ook even vrij rustig was door al die regen… Op de derde foto zie je een schitterende foto van Giacomo Agostini, zittend voor het TT monument. De oud kampioen was als teamleider van Yamaha weer in Assen. Op de vierde foto zie je dat Jaap Timmer, tijdens de receptie van de 60 jarige Motorclub Assen en Omstreken, de voorzitter Simon Offringa daarmee feliciteerde. Geheel links op de foto zie je Mieke Bremer nog staan en de man iets verder naar achteren, met bril, was Geert Keen. Het krantenartikel rechts gaf aan dat er een recordbezoek en een miljoenenopbrengst was gehaald tijdens het TT-gebeuren dat jaar.

   
Op 15 januari 1982 brandde de hoofd- en perstribune volledig af! Een paar TT medewerkers waren met een slijpschijf bezig geweest, maar hadden er waarschijnlijk geen rekening mee gehouden, dat er nog honderden pakken stro onder de tribune waren opgeslagen…de hele boel vloog in de hens. De tribune was 22 jaar oud. Rechts zie je hoe of zoiets er dan de volgende dag uitziet….

 

In 1983 werd voor de laatste keer gebruik gemaakt van de oude Noordlus tijdens de Dutch TT. Fameuze punten als de Bedeldijk, Stroomdrift en De Vennen maakten dit jaar nog één keer deel uit van het Drentse circuit (7,6849 km). Er werd echter niet zonder slag of stoot afscheid genomen van dit stuk asfalt, want tijdens de 53e Dutch TT deed dit gedeelte van de baan nog eenmaal behoorlijk van zich spreken. Franco Uncini was in 1982 nog wereldkampioen van de 500cc klasse geworden en op de eerste foto links zie je Uncini nog fraai in beeld, op de tweede foto ligt hij met startnummer 1 nog achter Wayne Gardner op 38, maar hij zou Gardner al snel passeren, maar stuiterde vervolgens in de Bedeldijkbocht van z’n motorfiets, waarbij Wayne Gardner vol de helm van de wegduikende Uncini raakte, waarbij Uncini’s helm zelfs nog van z’n hoofd vloog. Op de vierde foto zie je dat Uncini in de ambulance geschoven werd. Op de rechter foto
(van Wolter Kobus) zie je Jack Middelburg later even op bezoek bij Franco Uncini. Uiteindelijk is het op een paar littekens na, weer helemaal goed met Uncini gekomen. Kenny Roberts zou overigens de 500cc klasse winnen, met slechts twee tiende van een seconde voorsprong op Takazumi Katayama.

 
Op de afbeelding linksonder zie je dat de toegangsprijzen met maar liefst 5 gulden waren verhoogd. Op de tweede foto zie je Eugenio Lazzarini op z’n Garelli, hij was de laatste winnaar van de allerlaatste 50cc TT race in Assen. De 80cc klasse zou daar in 1984 voor in de plaats komen. Op de derde foto zie je de start van de 250cc klasse, met Christian Sarron op 10 en de latere winnaar Carlos Lavado op 5. Op de vierde foto zie je dat voornoemde Christiaan Sarron even later van z’n motorfiets af stuiterde; Con Law op 42 en Martin Wimmer op 4 hebben er niets van meegekregen. Het liep allemaal nog vrij goed af. Tja, het moet niet gekker worden, maar tijdens de 500cc race stuiterde Jon Ekerold ook van z’n Suzuki. Ekerold had trouwens een poosje voor de TT races uit onvrede zijn contract met Cagiva beëindigd en reed nu met een inderhaast gekochte Suzuki van Boet van Dulmen. De andere coureur was de Duitser Ernst Gschwender en die kon gelukkig z’n weg vervolgen.

   
Hieronder links zie je een fragment uit de 500cc race met op 10 Marc Fontan, die op dat moment nog voorlag op de latere winnaar Kenny Roberts op 4. Hoewel Kenny Roberts al vanaf 1974 in Assen kwam, was dit het eerste jaar dat de drievoudig 500cc wereldkampioen de TT strijd in Assen zelf zou gaan winnen! Op de tweede foto zie je Kenny Roberts op 4, op 8 Takazumi Katayama en op 3 Freddy Spencer. De volgorde op de foto is dezelfde als op de finish. Op de derde foto zie je een fraai plaatje van de talud tibune en de loopbrug naar de pits. Op de vierde foto zie je dat de organisatoren de grote verkeersstroom in goede banen geleid wilden hebben en zo te zien waren ze er ook bang voor, dat Friezen in Duitsland terecht zouden komen en dat Friesland overspoeld zou worden met Duitse motorvrienden… Rechts zie je dat er minder leuke verrassingen op de mat zouden vallen bij meer dan 100 racende TT bezoekers…

 
Hieronder links zie je Freddy Spencer’s 2 motoren met startnr. 3. De Suzuki met nr. 12 is van Boet van Dulmen. De motor met nr. 6 van Randy Mamola. Op de tweede foto zie je Kenny Roberts met z’n Yamaha op 4 en Freddie Spencer met Honda op 3 bij hun pitsboxen. De derde foto laat een mooi plaatje zien vanuit het rennerskwartier. En op de vierde foto een plaatje van het nogal druk bezette rennerskwartier zelf. Rechts zie je vlnr Hans Spaan, Bernard Schnieders, Egbert Streuer, Boet van Dulmen en Jack Middelburg, tijdens een persconferentie van de Nederlandse deelnemers aan de TT. Streuer, Van Dulmen en Middelburg hebben er alle drie een sjekkie dan wel sigaretje bij aan…. 


Hieronder links zie je dat de TT organisatie-commissie tijdens de “Nacht van Assen”, een kart-demonstratie had georganiseerd, met daar natuurlijk ook een wedstrijd-element in verwerkt. En hier zie je wat karters op dat afgesloten stuk van de Weiersstraat aan het racen. Op de achtergrond de Alteveerstraat. Op de tweede foto zie je dat het een poosje later weer een gezellige drukte in de nachtelijke Asser binnenstad was. Op de derde foto zie je 2 kinderen, die nog even kijken of er tussen al dat TT-afval nog iets bruikbaars te vinden is. Op de vierde afbeelding zie je een wel hele vreemde gretigheid… Rechts zie je nog een z.g. kilometerpaal. Deze stenen gaven de lengte van het oude circuit van 7,7 km aan. In dit geval nr. 1 vanaf de start en er is nog 6,705 te gaan. Deze kilometerpalen stonden van 1954 tot en met 1983 langs het TT Circuit, dat toen nog via de Bedeldijk, de Vennen en vervolgens via de Ossebroeken naar de Strubben liep. (Deze zwaar verwaarloosde betonnen steen werd jaren later door gemeente-raadslid André Dik in een slootwal gevonden en hij redde de steen zodoende min of meer van de ondergang) De geheel gerestaureerde kilometerpaal is al weer jaren te bewonderen, slechts op enkele meters van de originele plek, vlakbij de motor ontmoetings-plaats. In 2006 is die motor ontmoetings-plaats, bij de hoofdingang van het TT Circuit, officieel omgedoopt tot het Jack Middelburgplein. En een afbeelding daarvan hebben we even “kunstmatig” op het plaatje van de kilometerpaal geplaatst…

   

Linksonder zie je het aangepaste TT Circuit, met een aantal aanpassingen ten opzichte van het (tot dan gebruikte) TT Circuit van 1955! Op de tweede foto zie je een unieke opname uit 1984 van de volgepakte tribunes, de loopbrug naar de pits en zelfs het nieuwe ronddraaiende elektronische scorebord, waarvan we nog even een uitvergroting in de linkerbovenhoek hebben geplaatst. Op de derde foto zie je dat de LCR-Yamaha zijspancombinatie van Hein van Drie en William van Dis in de sloot was beland. Ze kregen tijdens de training een zwaar ongeval, waarbij bakkenist Van Dis zelfs beide benen brak en een enkel verbrijzelde. Op de vierde foto zie je dat Egbert Streuer en Bernard Schnieders, met startnummer 2, Rolf Biland en Kurt Waltisperg voor moesten laten gaan. Op de vijfde foto zie je dan ook de huldiging van de zijspanklasse, met Biland en Waltisperg op het hoogste schavot. Egbert en z’n bakkenist Bernard wonnen dat jaar trouwens wel voor de eerste keer de wereldtitel in de zijspanklasse! In 1985 én in 1986 deden ze dat kunststukje nog eens dubbel en dwars over. Streuer behaalde in totaal maar liefst 22 grand-prix-overwinningen en heel apart was wel, dat ze pas in 1987 voor de eerste keer de zege zouden behalen op hun “eigen” Asser TT circuit. In 1991 zou Egbert Streuer (met bakkenist Peter Brown) nogmaals de zijspanklasse race gaan winnen in Assen! Meer over die geweldenaar uit Grolloo kom je tegen op de volgende pagina, namelijk de “TT historie Extra” pagina.

   
Op de foto linksonder zie je de start van de 250cc klasse, die gewonnen zou worden door Carlos Lavado. Op de tweede foto zie je een fragment uit de 500cc race, met voorop Ron Haslam, dan Freddie Spencer en Barry Sheene achteraan. Randy Mamola zou winnen, Roche werd tweede en Lawson derde. Op de derde foto zie je dat door een spontane actie van de 500cc rijders en de TT commissie, Jack Middelburg jr. 12000 gulden kreeg aangeboden; z’n vader “Jumping Jack” was op 3 april van dit jaar namelijk op eenendertigjarige leeftijd overleden aan de verwondingen die hij 2 dagen daarvoor had opgelopen bij een crash op het stratencircuit van Tolbert. Op de vierde foto zie je dat de motoren onder de loopbrug door denderden. Zou dat destijds toegestaan zijn om boven op zo’n loopbrug te mogen gaan zitten? Rechts zie je Manfred Herweh even stilstaan ter hoogte van het rennerskwartier.

    
Op de foto linksonder foto zie je een foto van de start van de allereerste Asser 80cc race. 1983 was namelijk het jaar dat voor de laatste keer de 50cc klasse werd verreden en in plaats daarvan, kwam in 1984 de 80cc klasse. (deze 80cc klasse was trouwens geen lang leven beschoren en werd na de race in 1989 alweer “afgeschaft”) Je ziet Stefan Dörflinger op 1, met daarnaast Hans Spaan, Willem Heykoop en Pierpaolo Bianchi klaar staan voor de 80cc start. Op de tweede foto zie je Hans Spaan en Jorge Martinez zwaar in gevecht, Spaan lag een poosje fier op kop met z’n Huvo-Casal, maar Jorge Martinez op Derbi ging hem even later alsnog voorbij! Martinez dus eerste en Spaan uiteindelijk tweede. Op de derde foto maakt Boet van Dulmen een soortement ererondje, achterop de motor van Rob Punt. Waarom gebeurde dat dan? Tegen zijn zin moest Van Dulmen zich al op woensdag voor de race bij de KNMV-arts melden, die hem vanwege zijn armblessure een rijverbod oplegde. Boet, die toch al een beetje in onmin met de KNMV leefde, had wel toestemming van zijn eigen arts gekregen en hij vond dat de circuit-arts in Assen hem dan ook had moeten goedkeuren. Hij had zeker nog niet helemaal voluit kunnen rijden, maar nu zijn naaste concurrenten matig presteerden had hij toch nog punten kunnen scoren. Na al die “ellende” was Den Boet gelukkig nog wel genegen om dat zogenaamde ererondje voor het, ook best wel teleurgestelde, publiek te maken… Op de vierde foto is het een en al vreugde! Egbert Streuer en z’n bakkenist Bernard Schnieders werden tijdens een publieke bijeenkomst in Assen, gehuldigd met hun (eerste) wereldkampioenschap in de zijspanklasse! Op de vijfde foto gaan we van grote vreugde naar intens verdriet. De begrafenis van de verongelukte motorcoureur Jack Middelburg in Naaldwijk… De lijkauto wringt zich door de grote menigte… Op de foto rechts even iets leukers, je ziet Wayne Rainey (links) en Eddie Lawson, op het aangepaste circuit, een race-wedstrijdje doen, niet op de motor maar dit keer op de fiets. Wie die fietstrijd heeft gewonnen is ons niet bekend, wel weten we dat Eddie Lawson 3e werd in de 500cc race en Wayne Rainey slechts twaalfde in de 250cc race.

 
Hieronder links zie je Franco Uncini in gesprek met z’n mecanicien. Uncini was er weer bij dus…hij was het vorige jaar in de Bedeldijkbocht van z’n motorfiets gestuiterd, waarna Wayne Gardner vol de helm van de wegduikende Uncini raakte, met zwaar hersenletsel tot gevolg. En toch zou hij dit jaar niet mogen deelnemen aan de 500cc race, want hij had tijdens de GP van Frankrijk, een paar weken eerder, wederom een schuiver gemaakt, waarbij hij zijn stuitbeen had gekneusd, 2 tenen brak en diepe schaafwonden had opgelopen. Uncini kreeg, net als Boet van Dulmen, een z.g. rijverbod. Op de tweede foto zie je Eddie Lawson, die later, door een slechte start, “slechts” derde werd in de 500cc race. Op de derde foto zie je, dat voordat de TT drukte zou beginnen, het meubilair van café De Passage, voor de zekerheid maar even werd opgeslagen, boven op de Kaaswaag winkel van de buurman. Op de vierde foto zie je het Marktzicht café op het Veemarktterrein. Vanaf 1981 ging toenmalig eigenaar Jippes niet meer open tijdens de TT week. In de voorgaande jaren was er in z’n bedrijf te vaak trammelant geweest tijdens de TT week. Maar na een rondje over de TT kermis was het daar toch nog wel even gezellig toeven, want vanuit het Marktzicht café, via een loket, werd er nog wel getapt… De vijfde foto hebben we er even bijgezet, zodat je kunt zien hoe of dat Marktzich café er in die tijd bij daglicht uitzag. Rechts zie je dat de TT bezoekers wederom veel troep hadden achter gelaten. Snuffelaars zoeken naar spulletjes die vergeetachtige bezoekers hebben achtergelaten.

    
 Op de foto linksonder zie je Angel Nieto met links Jan Thiel, Jan moest Nieto even helpen om totaal 15 vingers omhoog te houden. Nieto had namelijk maar liefst 15 overwinningen behaald op het Dutch TT circuit. 6 keer in de 50cc klasse en 9 keer in de 125cc klasse. (Hij behield in totaal 90 overwinningen en was 13 keer wereldkampioen!!) In het krantenartikeltje staat dan ook dat Nieto nu meer overwinningen had behaald in Assen dan Giacomo Agostini. Agostini had namelijk 14 overwinningen behaald op het Asser Circuit, 8 keer in de 350cc klasse en 6 keer in de 500cc klasse. (Mike Hailwood en Jim Redman hadden overigens elk 9 keer gewonnen op het Drentse Circuit. Hailwood 3 keer de 250cc klasse, 2 keer de 350cc klasse en 4 keer de 500cc klasse. Redman 1 keer de 125cc klasse, 3 keer de 250cc klasse, 4 keer de 350cc klasse en ook nog 1 keer de 500cc klasse) Op de derde en vierde foto kun je nog de voortgang van de werkzaamheden voor de nieuwbouw, de pitsstraat en het nieuwe rennerskwartier zien. Ook het nieuwe geplaatste ronddraaiende elektronische scorebord is op de vierde foto nog goed te zien. Op de vijfde foto zie je (Rappe) Willem Homan uit Assen, hij maakte de blits met z’n opvallende Fucking Bull chopper, inclusief  “bijbehorende” hoorns op de helm én op de motor zelf.  Er kwam trouwens een alles overheersend lawaai uit het “ding”. (Op de achtergrond zie je Jan Smiemans, oftewel “Smie”, Bertje Poelman en Vera Lieben) Rechts ook nog een 45 toeren single, Homan maakte namelijk ook deel uit van een vreemd muzikaal duo. “De Lummels”. Samen met die andere lummel, Gert Timmerman (niet die van Hermien) maakte hij een “Crazy Dutch TT” liedje. (En dat TT liedje is uiteraard ook te beluisteren op de www.TTliedjes.nl website, waar in totaal trouwens nog zo’n 50 diverse TT liedjes zijn terug te vinden en te beluisteren; ook op Spotify zijn inmiddels 22 TT liedjes van die Homan terug te vinden)



Op de foto linksonder zie je de start van de 500cc klasse. Op de tweede foto zie je met 5 Ron Haslam, op 9 Didier de Radigues, op 4 Freddie Spencer en op 6 Christian Sarron. (Boet van Dulmen zit tussen Spencer en Sarron in) Op de derde foto zie je dat  Sarron (na vier kilometer reeds) in de fout ging. Bij het aanremmen van de Stekkenwal probeerde hij Boet van Dulmen op 8 er uit te remmen, maar pas toen hij naast van Dulmen zat kreeg hij goed zicht en realiseerde hij zich dat hij te veel snelheid had om nog te kunnen remmen. Hij ging onderuit en nam in zijn val Freddie Spencer mee. Op de foto rechts zie je dat Randy Mamola met toch nog ruime voorsprong wist te winnen. Ron Haslam werd tweede, Wayne Gardner derde en Boet van Dulmen werd (op 37 jarige leeftijd) nog knap vierde.


Op de foto linksonder legt Cristian Sarron (rechts) het de “bozige” Freddie Spencer nog eens even haarfijn uit, dat hij niet expres diens kansen op een zege om zeep had geholpen… Op de tweede foto een leuke foto van creatieve TT bezoekers, die zich met regenjassen en allerlei soorten plastic materiaal hadden bewapend tegen de vele regen… De derde foto laat een mecanicien zien die een fraaie tekst op z’n T-shirt had staan. “We eat, sleep, ride, talk, breathe, dream, live and love motorcycles”. Op de vierde foto zie je Bernard Streuer en bakkenist Bernard Schnieders, die dit jaar derde werden op hun thuiscircuit, doch uiteindelijk zouden de heren wel voor de tweede keer wereldkampioen in de zijspanklasse gaan worden. Rechts zie je een foto van de vele (buiten)tap-installaties, die de brouwerij op maandag even in café de Cosy Corner (tegenwoordig café Lodewijk Napoleon) had neergezet, voor de buitenverkoop van het bier tijdens de aanstaande drukke Asser TT dagen.


Linksonder zie je Bertus Streutker, die toen reeds veel TT-allerhande had verzameld en vond dat er ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de TT in 1982 reeds een jubileum-expositie had moeten plaatsvinden. Op de tweede afbeelding een kort fragment uit het interview dat Bertus gaf dat jaar. Anno 2024 is er nog steeds niks te zien van al die, veelal door Bertus verzamelde, oude TT-items! (?) Op de derde foto zie je dat Steve Webster en z’n bakkenist Tony Hewitt in de sloot terecht kwamen. De zijspancombinatie reed voor de eerste keer op kop in een Grand Prix en kwam te sterk corrigerend uit de snelle Ramshoek, waardoor de LCR zijspan ging draaien, in het gras belandde en met een sierlijke salto en een grote plons in voornoemde sloot terecht kwam. Een groepje verschrikte fotografen zochten snel het hazenpad. Op de vierde en vijfde foto is te zien dat beide heren weer zo’n beetje uit de sloot gevist werden. Webster brak hierbij overigens een pols en Hewitt z’n onderarm. Rechts zie je de troosteloze aanblik van die bijna “verzopen” zijspancombinatie. 

     
Hier linksonder zie je 2 mannen die bezig zijn om een bord te plaatsen voor het verkeer tijdens de TT in Assen. Op de tweede foto zie je een mooi plaatje vanuit het rennerskwartier. Op de derde foto zie je nogal wat caravans staan bij het TT circuit aan De Haar in Assen. Op de vierde foto zie je onze “eigen” Jan Eggens. Assenaar Eggens kwam als 12e en daarmee als eerste Nederlander over de finish in de 125cc klasse. Rechts zie je dat er in de TT week zelfs nog een condoomautomaat van de muur was gerukt….

 
Hieronder links zie je met startnummer 1 Egbert Streuer en bakkenist Bernard Schnieders, ze werden in 1985 voor de tweede keer wereldkampioen in de zijspanklasse. In 1986 zouden ze dit overigens voor de derde keer nog een keertje “flikken”! Zoals eerder reeds vermeld, kun je, op de EXTRA pagina van deze website, meer over die geweldenaar uit Grolloo vinden. Op de tweede foto zie je nog een keertje Barclay staan…de TT auto werd schijnbaar ook door het sigarettenmerk Barclay gesponsord… Op de derde en vierde afbeelding zie je een heel interessant overzicht van de toeschouwers aantallen over de jaren 1955 t/m 1985. De linker geeft de aantallen van 1955 t/m 1970 weer en op het rechter rijtje zie je die aantallen van de jaren 1971 t/m 1985. (Zelfs de geparkeerde aantallen voertuigen werden weergegeven) Op de rechter foto zie je de “Steen van Dries”, aangeboden door de fa. Dries vanwege het 60 jarig bestaan van de TT.